آرشیو مهر ماه 1403

مشاوره روانشناسی آواژه

عوارض مصرف همزمان شیشه و گل

مصرف همزمان شیشه و گل معمولا توسط مصرف کنندگانی اتفاق می‌افتند که به شیشه اعتیاد داشته و تمایل دارند تا مواد دیگر را نیز امتحان کنند. البته به طور کلی زمانی که اعتیاد افراد به یک ماده آغاز می‌شود؛ در معرض مصرف مواد دیگر نیز قرار گرفته و تمایل دارند که همه چیز را امتحان کنند. در قسمت های بعدی بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد که چرا افراد چنین کاری را انجام داده و خود را در معرض مشکلات زیادی قرار می‌دهند. اما به طور کلی شیشه و گل هر دو مواد بسیار خطرناکی بوده که مصرف آنها به طور همزمان منجر به بروز عارضه های جبران ناپذیری می‌گردد. از این رو افراد بهتر است در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کرده و همچنین از یک مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان شیشه و گل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

مصرف همزمان شیشه و گل

در قسمت قبلی گفته شد که در بیشتر موارد این معتادین به شیشه هستند که مصرف گل را نیز آغاز می‌کنند. اما برعکس این حالت نیز وجود دارد که افرادی که گل می‌کشند بدون اینکه خود متوجه شوند؛ درگیر اعتیاد شده و به مصرف مواد دیگر نیز روی می‌آورند.  چرا که گل ماده ای است که تصورات اشتباه زیادی در مورد آن وجود دارد. بیشتر افراد فکر می‌کنند که گل اعتیادآور نیست و مصرف آنها فقط تفریحی است. در صورتی که اصلا چنین چیزی حقیقت ندارد. این ماده کاملا اعتیادآور بوده و مشکلات زیادی نیز برای افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که افراد مصرف همزمان شیشه و گل را خطرناک نمی‌دانند.

شیشه

پیش از هرچیز باید به طور جداگانه شیشه و گل را بشناسیم و سپس به بررسی مصرف همزمان آنها بپردازیم. شیشه یا کریستال جزو خطرناک ترین مواد مخدر محسوب می‌شود که بسیار اعتیادآور بوده و مشکلات زیادی را برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کند. این ماده جزو محرک هاست و به همین دلیل است که در خواب و اشتهای افراد اختلال ایجاد می‌کند. این ماده جزو مواد مخدر صنعتی است که در کود های شیمیایی و داروها نیز از آن استفاده می‌شود. برای اطلاع از علائم اعتیاد به شیشه کلیک کنید. 

گل

گل یا ماری جوانا نیز از مشتقات حشیش است که با نام های مختلفی شناخته می‌شود. این ماده توهم زا است و بر ساختار و عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد. این ماده به دلیل روش مصرف ساده آن که شبیه سیگار است؛ در میان جوانان بسیار شایع می‌باشد و همین موضوع مصرف همزمان شیشه و گل را نگران کننده تر می‌کند. نکته جالب توجه اینجاست که هم گل و هم شیشه هردو نشانه های ظاهری و رفتاری بارزی را باعث می‌شود که اطرافیان به راحتی می‌توانند متوجه آنها شوند. اما به طور کلی تشخیص مصرف دو ماده به طور همزمان کار دشواری است. برای آشنایی بیشتر با تست اعتیاد به ماریجوانا کلیک نمایید.

علت مصرف همزمان شیشه و گل

 

اگر بتوانیم دلیل مصرف همزمان شیشه و گل را پیدا کنیم؛ راحت تر می‌توان با این موضوع برخورد کرده و آن را درمان نمود. با اینکه اساسی ترین علت اینکار اعتیاد است که افراد را در معرض انجام کارهای خطرناکی قرار می‌دهد؛ اما دلایل دیگری نیز برای آن وجود دارد. در این قسمت به توضیح این علت ها می‌پردازیم.

کسب لذت بیشتر

یکی از اصلی ترین دلایل مصرف همزمان شیشه و گل کسب لذت بیشتر است. چرا که بعد از مدتی مصرف مواد مخدر ، تاثیر خود را بر بدن از دست می‌دهد و افراد از مصرف، هیچ لذتی نمی‌برند. مصرف مجدد تنها به دلیل وابستگی جسمانی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل برای اینکه افراد دوباره بتوانند لذت اولیه را تجربه کنند؛ یا دوز مصرفی خود را افزایش می‌دهند و یا به سراغ امتحان کردن مواد جدید می‎روند.

کاهش نشانه های منفی

مصرف شیشه منجر به بروز نشانه های منفی زیادی در افراد می‌گردد. در این حالت افراد نه می‌توانند ترک کنند و مصرف مجدد هم برایشان بسیار خطرناک است. از این رو برای اینکه بتوانند بر این نشانه های منفی غلبه کنند؛ از مواد دیگری مانند گل استفاده می‌کنند.

هیجان طلبی

همانطور که گفته شد با وجود اعتیاد به شیشه افراد قدرت تصمیم گیری و اراده خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل نمی‌توانند در برابر چنین تجربیاتی مقاومت کرده مصرف همزمان شیشه و گل را آغاز می‌کنند.

پیامدهای مصرف همزمان شیشه و گل

 

در مورد مصرف همزمان شیشه و گل باید پیامدهای ناشی از اینکار را نیز در نظر گرفت. این دو ماده هرکدام عوارض خطرناکی دارند که زمانی که با یکدیگر همراه شوند؛ بدن را تحت فشار زیادی قرار خواهند داد. اطلاع از این مشکلات ممکن است افراد را از انجام اینکار منصرف کند. برای آشنایی بیشتر با پیامدهای اعتیاد به چند ماده کلیک نمایید.

اوردوز و مسمومیت

یکی از اصلی ترین پیامدهای ناشی از مصرف همزمان شیشه و گل بالا رفتن احتمال اوردوز و مسمومیت است. این دو ماده زمانی که به طور مکرر و به مقدار زیاد با یکدیگر مصرف شوند؛ منجر به بروز اوردوز در افراد می‌شوند.

سخت شدن ترک اعتیاد

همچنین ترک کردن دو ماده سخت تر از یک ماده است. چرا که افراد در یک مرحله نمی‌توانند هردو ماده را با یکدیگر ترک کنند. انجام اینکار امکانپذیر است. اما بهتر است افراد با توجه به شرایط خود و دستور متخصص در ابتدا گل را ترک کرده و در مرحله بعدی مصرف شیشه را ترک نمایند.

تشدید عوارض جانبی

مصرف همزمان شیشه و گل باعث می‌شود تا هرکدام از این مواد پیامدهای ناشی از دیگری را تشدید نماید. در واقع در این حالت عارضه های ناشی از اعتیاد با شدت بیشتری بروز می‌کنند.

وسوسه برای مصرف سایر مواد

در صورت مصرف همزمان شیشه و گل ، افراد به مصرف مواد دیگر نیز تمایل پیدا می‌کنند. در واقع آنها به سراغ هرکاری می‌روند تا بتوانند به لذت اولیه رسیده و نیاز روانی خود را به موا مخدر ارضا کنند.

ترک و درمان مصرف همزمان شیشه و گل

در مرحله اول افراد باید برای ترک مصرف همزمان شیشه و گل با متخصص مشورت نمایند. چرا که اینکار بسیار حساس بوده و نباید اقدام خودسرانه ای در مورد آن انجام داد. برخی دیگر از اقداماتی که افراد باید در این شرایط انجام دهند؛ شامل موارد زیر می‌شود. توصیه میکنیم از اقدامات خودسرانه پرهیز کرده و برای ترک اعتیاد کلیک کنید.

  • از بین بردن علل اینکار
  • دوری از عوامل محرک
  • روان درمانی و دارودرمانی
  • تغییر سبک زندگی
  • خانواده درمانی

تشخیص مصرف همزمان شیشه و گل

تشخیص اینکه فردی به طور همزمان در حال مصرف دو ماده مخدر است؛ کار ساده ای نیست. در واقع افراد عادی به راحتی نمی‌توانند متوجه این موضوع شوند. به همین دلیل اگر تصور می‌کنید که یکی از اطرافیان تان به بیش از یک ماده مخدر اعتیاد دارد؛ حتما او را پیش متخصص برده و با استفاده از تست ها از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

متاسفانه شیشه و گل هر دو از موادی هستند که امروزه مصرف آنها بسیار شایع شده است. به همین دلیل بسیار احتمال دارد که افراد به مصرف همزمان آنها روی بیاورند. بهتر است در این مورد آگاهی رسانی صورت گرفته و افراد را از مشکلات و خطرات ناشی از اینکار مطلع کرد. در این زمینه متخصصین و روانشناسان می‌توانند بسیار موثر واقع شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان شیشه و گل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

توهمات گل چگونه است؟

گل ممکن است باعث توهم شود که در برخی از افراد با حالت دیوانگی و جنون همراه است.

مصرف همزمان شیشه و گل احتمال مرگ دارد؟

بله مصرف همزمان این دو ماده مخدر خطرناک در حجم بالا خطر مرگ فرد مصرف کننده را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به همین دلیل ضروری است که هرچه سریع‌تر برای ترک چاره‌ای اندیشید. 

برای رهایی از مصرف همزمان این دو ماده مخدر چه اقداماتی باید انجام داد؟

در سریع ترین زمان ممکن باید فرد مصرف کننده را به یک کلینیک مجهز و حرفه‌ای انتقال دهید و بعد یک روانشناس متخصص را انتخاب کنید تا زودتر به جواب برسید. روانشناس به این افراد کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر وضعیت روحی خود را به یک حد نرمال برسانند و موفق به تکمیل مراحل درمانی خود شوند و در آخر از این مواد نابودگر رهایی یابند.

 

منبع: مصرف همزمان شیشه و گل

پیامدهای ناشی از مصرف همزمان شیشه و دیازپام

مصرف همزمان شیشه و دیازپام از ترکیباتی است که بسیار استفاده شده و معتادین را در شرایط سختی قرار می‌دهد. از آنجایی که یکی از پیامدهای اصلی مصرف شیشه، بی خوابی است؛ بسیاری از افرادی که به این ماده اعتیاد دارند، از روش ها و داروهای مختلفی برای درمان این مشکل استفاده می‌کنند. غافل از اینکه این داروها می‌توانند تداخل ایجاد کرده و مشکل افراد را تشدید کنند. در واقع برای درمان بی خوابی ناشی از مصرف شیشه، باید این ماده را ترک کرد و نه اینکه اعتیاد دیگری را جایگزین آن نمود. در بخش های بعدی به طور مفصل تر در مورد پیامدهای ناشی از اینکار و حتی قرص دیازپام توضیح خواهیم داد. اما به طور کلی افراد باید در این زمینه حتما از متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان شیشه و دیازپام می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

مصرف همزمان شیشه و دیازپام

نکته جالب اینجاست که بسیاری از قرص های خواب آور و یا آرامبخش از جمله دیازپام، خود اعتیادآور بوده و منجر به وابستگی جسمانی می‌گردند. حال این موضوع را با تداخل دارویی با شیشه هم همزمان شده و می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در صورت مصرف همزمان شیشه و دیازپام ، افراد نه تنها به هردو این مواد اعتیاد پیدا کرده، بلکه عوارض زیادی را نیز تجربه می‌کنند.

از این رو باید پیش از مصرف هرگونه دارویی در زمان اعتیاد به خوبی در مورد آن تحقیق کرده و با متخصص نیز مشورت نمود. افراد به دلایل مختلفی اینکار را انجام داده و بعد از مدتی متوجه می‌شوند که دیگر نمی‌توانند از مصرف همزمان این مواد رهایی یابند. برای پاسخ به سوال تعریف و آشنایی با ماهیت اعتیاد کلیک نمایید.

شیشه

قبل از بررسی دلایل و پیامدهای ناشی از مصرف همزمان شیشه و دیازپام ، بهتر است هریک از این مواد را به طور جداگانه بشناسیم. شیشه یکی از قوی ترین آمفتامین ها جزو گروه محرک هاست که با نام های دیگری مثل آیس و مت نیز شناخته می‌شود. همچنین این ماده خاصیت اعتیادآوری بالایی داشته و بعد از مدتی به طور کلی سیستم پاداش دهی مغز را مختل می‌کند. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

بی خوابی ناشی از مصرف شیشه

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم؛ یکی از اصلی ترین نشانه های عوارض ناشی از مصرف شیشه بی خوابی است. افرادی که شیشه مصرف می‌کنند؛ خواب شان به شدت کاهش پیدا می‌کند. در واقع اصلا نیازی به خوابیدن احساس نمی‌کنند. به همین دلیل است که برخی از دانشجویان و یا افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند؛ به مصرف شیشه روی می‌آورند.

اما این بی خوابی بعد از مدتی آزاردهنده شده و به همین دلیل افراد برای خوابیدن از قرص های خواب استفاده می‌کنند. بیشتر قرص های خواب خود اعتیادآور بوده و بعد از مدتی وابستگی ایجاد می‌کند. به این صورت که بدن دیگر نسبت به آنها پاسخ نداده و حتی با وجود قرص نیز افراد نمی‌توانند بخوابند. اما همچنان به مصرف قرص ادامه می‌دهند.

دیازپام

دیازپام یا والیوم در گروه داروهای مسکن و ضداضطراب قرار داشته و در بیشتر موارد برای افرادی که مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند و یا دچار حملات پنیک می‌شوند؛ تجویز می‌شود. این قرص فعالیت شناختی مغز را دچار اختلال می‌کند و به همین دلیل است که مصرف همزمان شیشه و دیازپام خطرناک تلقی می‌شود. از مهم ترین عارضه های این قرص، خواب آلودگی شدید بعد از مصرف است.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود افراد بعد از مصرف این دارو رانندگی نکرده و یا از انجام فعالیت هایی که نیاز به دقت و تمرکز دارند؛ پرهیز نمایند. این دارو عوارض دیگری مانند ضعف و خستگی روانی، سردرد، لرزش، خشکی دهان، حالت تهوع، ترشح بیش از حد بزاق و… نیز ایجاد می‌کند. برای اطلاع از دلایل اعتیاد به چند ماده کلیک نمایید.

پیامدهای ناشی از مصرف همزمان شیشه و دیازپام

 

هر کدام از این مواد به طور جداگانه عوارض شدیدی برای افراد ایجاد می‌کردند. حال با وجود مصرف همزمان شیشه و دیازپام باید انتظار مشکلات بیشتر و حادتری را داشته باشیم. هر دوی این مواد منجر به بروز اختلالاتی در مغز شده و بعد از مدتی قدرت قضاوت و تصمیم گیری را از افراد می‌گیرند. به همین دلیل است که افراد دست به رفتارهای پرخطری مثل مصرف کردن همزمان چند ماده می‌گیرند. اینکار آنها را در معرض خطر اوردوز و مسمومیت قرار داده و منجر به بروز مشکلات روانی نیز می‌گردد.

علت مصرف همزمان شیشه و دیازپام

همچنین شناسایی علت مصرف همزمان شیشه و دیازپام نیز می‌تواند در مورد ترک این عادت، بسیار موثر باشد. اصلی ترین دلیل افراد برای اینکار غلبه بر بی خوابی ناشی از مصرف شیشه است. اما به طور کلی افراد معتاد تمایل دارند تا همه چیز را امتحان کرده و این موضوع از روحیه هیجان طلبی آنها نشات می‌گیرد. از طرفی عدم اطلاعات کافی در مورد مواد و داروهای مختلف نیز می‌تواند منجر به بروز چنین رفتاری شود. به همین دلیل باید با کمک متخصص آنان را در این مورد آگاه کرده و به آنها هشدار داد.

ترک و درمان مصرف همزمان شیشه و دیازپام

 

بلافاصله بعد از اینکه افراد متوجه عارضه های ناشی از مصرف همزمان شیشه و دیازپام شدند؛ باید این ماده را به طور جداگانه ترک کنند. نمی‌توان مصرف شیشه و دیازپام را به صورت ناگهانی کنار گذاشت. افراد باید حتما در این مورد با متخصص مشورت کرده و زیر نظر پزشک اینکار را انجام دهند. ترک هریک از این دو ماده نیاز به دوره سم زدایی و نقاهت داشته و افراد باید مرحله به مرحله اینکار را انجام دهند. استفاده از روش های دارودرمانی و خدمات روانشناختی به طور همزمان می‌تواند در این مورد موثر باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

تشخیص مصرف همزمان شیشه و دیازپام

از طرفی تشخیص اینکه فردی در حال مصرف همزمان شیشه و دیازپام است؛ کمی دشوار است. با اینکه افرادی که شیشه مصرف می‌کنند بعد از مدتی به طور کامل نشانه های رفتاری و ظاهری ناشی از آن را بروز می‌دهند؛ اما بازهم نمی‌توان متوجه مصرف همزمان آن با داروهای دیگر شد. برای اطمینان از این موضوع افراد باید حتما به متخصص مراجعه کرده و یا از تست های اعتیاد استفاده کنند. کیت های تشخیصی و آزمایش های مختلف می‌توانند وجود این دو ماده را در بدن مشخص نمایند.

سخن پایانی

گاهی این خود متخصص است که برای افرادی که به شیشه اعتیاد دارند؛ داروهای خواب آور و آرامبخش تجویز می‌کند. اما این بدان معنا نیست که مصرف همه داروها در این دوران مجاز است و افراد می‌توانند به صورت خودسرانه اینکار را انجام دهند. بلکه مصرف بسیاری از داروها با وجود اعتیاد مانند مصرف همزمان شیشه و دیازپام خطرآفرین است و افراد باید حتما تحت نظر متخصص اینکار را انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان شیشه و دیازپام می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

مصرف شیشه در چه اندازه ای سبب اعتیاد می گردد؟

مصرف شیشه در هر اندازه‌ای و حتی با یک بار استفاده سبب به هم خوردن سیستم پاداش دهی مغزی شده و اعتیاد را به صورت خفیف یا قوی به وجود می‌آورد.

آیا مصرف دیازپام به تنهایی باعث مرگ می شود؟

دیازپام زیر نظر پزشک باید در دوره کوتاهی (کمتر از 4 ماه ) استفاده شود. مصرف بیش از حد یا بدون نسخه آن سبب مشکلات جسمی و حتی مرگ می‌گردد. مصرف همزمان شیشه و دیازپام نیز این خطرات را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. 

آیا دیازپام برای ترک اعتیاد مفید است؟

دیازپام برای اختلالات روانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است توسط پزشک برای درمان اضطراب یا دیگر اختلالات روحی روانی که در دوره اعتیاد به وجود می‌آیند، تجویز شود. برای ترک اعتیاد توصیه می‌شود که از یک متخصص کمک بگیرید.

 

منبع: مصرف همزمان شیشه و دیازپام

نقش خانواده در ازدواج

نقش خانواده در ازدواج مخصوصا در فرهنگ ما بسیار پررنگ است. در بسیاری از موارد در صورتی که خانواده های راضی به ازدواج نباشند؛ حتی در صورتی که زوجین به یکدیگر علاقه مند هم باشند؛ وصلت سر نگرفته و افراد از یکدیگر جدا می‌شوند. از طرفی گاهی این دخالت های بیجای والدین است که بعد از ازدواج مشکلاتی را برای زوجین ایجاد کرده و آنان را از یکدیگر دور می‌کند. اما به هر حال همه خانواده ها می‌خواهند که فرزندشان بهترین تصمیم را در این مورد گرفته و انتخاب درستی داشته باشند. در واقع تلاش آنها بر این موضوع است. اما گاهی موفق نبوده و نتیجه عکس می دهد. زوجین وظیفه دارند که در این مورد با یکدیگر صحبت و مشورت کرده و در نهایت تصمیم گیری نمایند. همچنین بهتر است در این زمینه از یک مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

نقش خانواده در ازدواج

خانواده اولین فضایی است که در آن ارتباطات اجتماعی را آموخته و به طور کلی با دیگران ارتباط می‌گیریم. از این رو بسیاری از رفتارها و واکنش های ما در یک رابطه عاطفی و حتی با همسرمان برگرفته از رفتاری است که با خانواده خود داشته ایم. پس گاهی نقش خانواده در ازدواج و تاثیری که اتفاقات بعدی زندگی مشترک دارد؛ اجتناب ناپذیر است. هرچه بخواهیم به طور مستقل در این مورد تصمیم گیری کرده و دخالت آنها را به حداقل برسانیم؛ بازهم نمی‌توانیم.

و این همیشه هم بد نیست. گاهی خانواده مخصوصا والدین به دلیل تجربه بیشتر چیزی را در طرف مقابل می‌بینند که خود فرد نمی‌تواند آن را ببیند. از این رو کمک گرفتن از آنها در مراحل مختلف ازدواج بسیار کمک کننده و گاها ضروری است. برای آشنایی بیشتر با رابطه قبل ازدواج | روابط قبل از ازدواج چگونه باید باشد؟  کلیک نمایید.

تاثیر خانواده در روان و رفتار افراد

 

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره کردیم؛ نمی‌توانیم نقش خانواده در ازدواج به طور ناخوداگاه را در شرایط مختلف دست کم بگیریم. خانواده، فردی را که ما مایل به ازدواج با او هستیم را تربیت کرده است. از این رو گاهی از رفتارها و واکنش های اعضای دیگر می‌توان متوجه رفتار خود فرد نیز شد. این موضوع پیش بین خوبی برای رفتارهای فردی است که مایل به ازدواج با او هستیم. پس معاشرت کردن با اعضای خانواده طرف مقابل می‌تواند راهکار خوبی برای شناخت بیشتر باشد.

در مورد نقش خانواده در ازدواج باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در مورد نقش خانواده در ازدواج نکاتی وجود دارد که با دقت کردن به آنها می‌توان به خیلی از مسائل پی برد. برخی از افراد در این شرایط تنها به مسائل ظاهری و سطحی توجه می‌کنند. اما در مورد خانواده مسائل جدی تری وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. در این قسمت به بررسی این موارد می‌پردازیم. برای اطلاع از راه های جلوگیری از مخالفت خانواده در ازدواج کلیک نمایید.

خانواده ای سالم و منسجم

داشتن خانواده ای سالم و منسجم از هر نظر، از اهمیت زیادی برخوردار است. انسجام و یک دستی خانواده به این معنی است که اعضا دارای تفاوت های اساسی با یکدیگر نبوده و بسیار متحد هستند. از طرفی هر یک از اعضا نقش خود را به درستی ایفا کرده و مسئولیت های خود را به درستی انجام می‌دهند. فردی که در چنین خانواده ای رشد کرده باشد؛ قطعا در زندگی مشترک نیز عملکرد بهتری خواهد داشت.

بالندگی خانواده

در یک خانواده بالنده، افراد با هر شرایطی که دارند؛ احساس خوشبختی کرده و حس همدلی و اعتماد در بین آنها وجود دارد. در چنین خانواده ای افراد می‌توانند احساسات خود را بروز داده و در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت کنند.

توجه کردن به ارتباطات اجتماعی خانواده

در مورد نقش خانواده در ازدواج، باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که ارتباطات اجتماعی خانواده با دیگران به چه صورت است. برخی از خانواده ها فضای بسته ای داشته و نمی‌توانند با دیگران به درستی ارتباط گیرند. این موضوع بعدا می‌تواند در ازدواج مشکل ساز شود.

میزان استقلال افراد در خانواده

در برخی از خانواده ها، اعضا به یکدیگر بسیار وابسته بوده و همین موضوع بعدا در ازدواج شان منجر به بروز دخالت ها و مشکلات دیگری می‌گردد. فردی که مایل به ازدواج است؛ باید کاملا از لحاظ روانی و یا حتی مادی به استقلال رسیده باشد.

اصالت

در ازدواج صالح و خوشنام بوده خانواده را نیز در نظر بگیرید. برخی از خانواده ها اعتبار خوبی در میان دیگران نداشته و این موضوع نشان دهنده عدم سلامت آنهاست.

تربیت

تربیت خانوادگی و برخورداری از بهداشت روانی نیز از دیگر ابعاد نقش خانواده در ازدواج است که تغییر پذیر نیست. شما نمی‌توانید بعد از ازدواج تربیت خانوادگی شریک زندگی تان را تغییر دهید. از این رو باید از همان ابتدا به آن توجه داشته باشید.

برابری در جنبه های مختلف زندگی

بسیار اهمیت دارد که خانواده شما و طرف مقابل تان از لحاظ مالی، اجتماعی، فرهنگی و حتی دینی نسبتا برابر باشید. برخی تصور می‌کنند که این مسائل اهمیت نداشته و تنها علاقه است که در ازدواج مهم است. در صورتی که اینطور نیست و همین موضوعات می‌تواند در آینده نزدیک منجر به بروز اختلافات زیادی گردد.

مشکلات ناشی از نقش خانواده در ازدواج

یکی از سوالات اساسی که افراد دارند؛ این است که تا چه اندازه باید به خانواده ها اجازه مداخله و تصمیم گیری داد. مرز باریکی میزان کمک خانواده و یا دخالت های آنان وجود دارد؛ که گاهی قابل شناسایی نبوده و همین موضوع زوجین را دچار مشکل می‌کند. اما زمانی که احساس کردید که کمک های آنان در حال تبدیل شدن به یکی از مسائل زیر است؛ باید جلوی آنها را بگیرید.

  • کنترلگری
  • بروز مشکلات مالی
  • قطع کردن حمایت

اگر خانواده با ازدواج مخالف کرد؛ چه کنیم؟

 

اگر تمایل دارید که به خانواده اجازه مداخله و تصمیم گیری دهید؛ باید این احتمال را نیز در نظر بگیرید که ممکن است خانواده مخالفت کنند. در بیشتر موارد آنها نگرش درست تری نسبت به ازدواج داشته و می‌توانند بهتر در این مورد نظر دهند. اما در این شرایط بهتر است زیاد بر عوض کردن نظر آنها پافشاری نکنید. برخی دیگر از اقداماتی که در این هنگام می‌توانید انجام دهید؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از شرایط ازدواج بدون رضایت خانواده کلیک نمایید.

صحبت کردن با والدین خود در این مورد و گوش کردن به دلایل آنها

کمک کردن به والدین برای شناخت بیشتر طرف مقابل

از روانشناس کمک بگیرید

برنامه ریزی کردن برای آینده

سخن پایانی

فراموش نکنید که حتی قانون هم به خانواده اجازه مداخله در ازدواج را می‌دهد. چرا که دختران برای ازدواج، نیاز به اجازه پدر خود دارند. از این رو نباید نقش خانواده در ازدواج را دست کم گرفته و در این مورد خودسرانه عمل کرد. افراد باید علاوه بر علاقه، موضوعات دیگر را نیز در نظر گرفته و درست ترین تصمیم را بگیرند. در این مورد حتما باید هم خود فرد و هم خانواده او نیز با روانشناس نیز مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

با خانواده ای که مخالف ازدواجم هست چه کنیم؟

بهتر است در یک فضای دوستانه صحبت‌های خانواده خود را بشنوید و نظراتتان را بیان کنید. سعی کنید تا حد ممکن این مخالفت‌ها را حل کنید. اگر احساس می‌کنید توانایی این کار را ندارید بهتر است از مشاورین خانواده در این زمینه کمک بگیرید.

خانواده ها چطور بر روی فرزندانش در ازدواج تاثیر می گذارند؟

خانواده به‌صورت غیرمستقیم از طریق شیوه تربیت و یا الگوهای ارتباطی که در اختیار فرزندان می‌گذارد بر ازدواج آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این خانواده‌ها می‌توانند از طریق حمایت از زوج‌های جوان و یا مخالفت و قطع حمایت‌ها نیز ازدواج شما را تحت تأثیر قرار دهند.

 

منبع: نقش خانواده در ازدواج

مصرف همزمان ب2 با تریاک

مصرف همزمان ب2 با تریاک به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. ب2 یا بوپرونورفین یکی از داروهای ترک اعتیاد است که بسیاری از افراد در دوران ترک از آن استفاده می‌کنند. اما خود این دارو نیز اعتیادآور بوده و افراد را در معرض مشکلات مختلفی قرار می‌دهد. در واقع افراد بعد از مدتی دیگر از دوز تجویز شده توسط پزشک پیروی نکرده و همزمان با مصرف مواد مخدر دیگر مانند تریاک، از این دارو هم استفاده می‌کنند. با اینکه ب2 خاصیت درمانی دارد؛ اما مصرف آن با مواد دیگر می‌تواند منجر به بروز خطرات زیادی گردد. از این رو افراد بهتر است برای شروع فرایند ترک اعتیاد با متخصص مشورت کرده و بهترین راه را انتخاب کنند. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان ب2 با تریاک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

مصرف همزمان ب2 با تریاک

بسیاری از افراد به این دلیل که از خاصیت اعتیادآوری ب2 مطلع نیستند؛ به صورت خودسرانه مصرف آن را آغاز می‌کنند. این دارو یکی از روش های اصلی ترک اعتیاد به تریاک محسوب می‌شود که بسیاری از آن استفاده می‌کنند. اما بعد از مدتی وابستگی جدیدی پیدا کرده و به مصرف همزمان ب2 با تریاک روی می‌آورند.

اما مصرف این دو ماده با یکدیگر اصلا روش خوبی نبوده و پیامدهای جبران ناپذیری دارد. ترک مصرف هریک از این مواد نیز بسیار دشوار است. از این رو افراد باید پیش از وابستگی به آنها در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و با متخصصین نیز مشورت نمایند. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

قرص ب2

همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره شد؛ ب2 یا بوپرونورفین، ساختار شیمیایی مشابه با تریاک دارد و از مشتقات آن محسوب می‌شود. این دارو به دلیل اینکه خاصیت درمانی دارد؛ نسبت به داروهای اپیومی دیگر ضعیف تر بوده اما همچنان اعتیادآور است. این دارو به شکل قرص بوده و متخصصین برای شروع فرایند ترک اعتیاد آن را تجویز می‌کنند.

تریاک

تریاک نیز یکی از قدیمی ترین مواد مخدر سنتی محسوب می‌شود که از خشخاش به دست می‌آید. این مواد و دیگر مشتقات آن با اتصال به گیرنده هایی در مغز منجر به ترشح مسکن های طبیعی شده و احساس آرامش و سرخوشی به فرد می‌دهند. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن هستند؛ از این ماده استفاده می‌کنند. اما در طولانی مدت مصرف تریاک منجر به بروز مشکلات بسیار زیادی در افراد می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد به تریاک کلیک نمایید.

علت مصرف همزمان ب2 با تریاک

 

در مورد مصرف همزمان ب2 با تریاک در ابتدا باید علت انجام اینکار را بررسی کرد. چرا که امروزه بسیاری از افرادی که معتاد به مصرف تریاک هستند؛ اینکار را انجام می‌دهند. در این قسمت به توضیح برخی از این علل پرداخته ایم. برای اطلاع از علت اعتیاد به چند ماده کلیک نمایید.

بیشتر شدن لذت

به طور کلی بعد از مدتی بدن نسبت به مواد مخدر مختلف مقاوم شده و این مواد دیگر تاثیری بر بدن نمی‌گذارند. به همین دلیل فرد معتاد مجبور است برای رسیدن به لذت اولیه، یا دوز مصرفی خود را افزایش دهد و یا به سراغ مصرف مواد دیگر برود. البته مصرف همزمان ب2 با تریاک نیز تنها برای مدتی موثر بوده و بعد از آن افراد از مصرف آنها نیز دچار لذت نمی‌شوند.

مصرف همزمان ب2 با تریاک برای کم کردن نشانه های منفی

معتادین بعد از مدتی متوجه می‌شوند که برخی از مواد و داروها می‌تواند نشانه های منفی اعتیاد را در آنها کاهش داده و حالشان را بهتر کند. از طرفی تداخل هم ایجاد  نمی‌شود. ب2 یکی از این داروهاست که می‌تواند نشانه های منفی ناشی از مصرف تریاک را در افراد کاهش دهد. از این رو افراد زمانی که به تریاک دسترسی ندارند و یا دچار علائم منفی می‌شوند؛ از ب2 استفاده می‌کنند.

تلاش برای ترک اعتیاد

یکی دیگر از دلایل مصرف همزمان ب2 با تریاک، این است که در حال تلاش برای ترک کردن هستند. در واقع در ابتدای درمان نمی‌توان به طور ناگهانی مصرف تریاک را قطع کرده و مصرف ب2 را آغاز کرد. از این رو افراد در ابتدا مدتی این دو ماده را با یکدیگر مصرف می‌کنند.

مصرف همزمان ب2 با تریاک برای منفی کردن تست اعتیاد

قرص ب2 می‌تواند منجر به تغییر تست اعتیاد شود. بسیاری از افرادی که قصد پنهان کردن اعتیاد خود را دارند؛ از این قرص قبل از آزمایش استفاده می‌کنند. البته در این حالت با اینکه مصرف همزمان ب2 با تریاک اتفاق می‌افتد؛ اما معمولا افراد اینکار را ادامه نمی‌دهند.

پیامدهای مصرف همزمان ب2 با تریاک

با اینکه مصرف همزمان ب2 با تریاک در ابتدا منجر به بیشتر شدن احساس لذت در افراد می‌گردد؛ اما پیامدهای زیادی نیز دارد. در واقع اطلاع از این مشکلات می‌تواند افراد را انجام اینکار منصرف کرده و عاملی برای شروع ترک باشد. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر می‌شوند.

مسمومیت دارویی و اوردوز

یکی از اصلی ترین پیامدهای ناشی از مصرف همزمان ب2 با تریاک ، مسمومیت دارویی و اوردوز است. با اینکه این دو ماده ساختار تقریبا مشابهی دارند؛ اما استفاده از آنها برای طولانی مدت و با دوز بالا منجر به بروز نشانه های اوردوز می‌شود.

سخت تر شدن فرایند ترک اعتیاد

طبیعی است که ترک کردن اعتیاد به دو ماده دشوار تر است. از این رو با مصرف همزمان ب2 با تریاک ، افراد در زمان ترک نیز سختی های بیشتری را باید متحمل شوند.

بیشتر شدن پیامدها

هر کدام از این دو ماده عوارض جانبی خاص خود را دارند. حال زمانی که با یکدیگر مصرف می‌شوند؛ این عارضه ها افزایش یافته و با شدت بیشتری هم بروز می‌کنند.

قرارگیری در معرض استفاده از سایر مخدرها

به طور کلی فردی که به مصرف یک ماده اعتیاد دارد؛ بسیار مایل است که مواد دیگر را امتحان کرده و یا مصرف آنها را آغاز نماید. اعتیاد باعث می‌شود تا افراد به انجام کارهای پرخطر بیشتر علاقه پیدا کرده و روحیه هیجان طلبی را در آنان افزایش می‌دهد.

درمان مصرف همزمان ب2 با تریاک

 

با اینکه ترک مصرف همزمان ب2 با تریاک کار دشواری است؛ اما غیرممکن هم نیست. در صورتی که از اعتیاد خود به ب2 علاوه بر تریاک، مطمئن شدید؛ حتما برای درمان اقدام کرده و کمک بگیرید. برای انجام اینکار راه های مختلفی وجود دارد که بهتر است آنها را با کمک متخصص امتحان کرده و بهترین روش را انتخاب نمایید. برخی از اقداماتی که باید در این زمینه انجام دهید؛ شامل موارد زیر هستند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

  • پیدا کردن علت اینکار
  • روان درمانی
  • دارو درمانی
  • اصلاح سبک زندگی
  • خانواده درمانی

سخن پایانی

در بیشتر موارد افراد در حین ترک اعتیاد به تریاک دچار اعتیاد به مصرف ب2 نیز می‌شوند. در این حالت نه تنها تریاک را ترک نکرده بلکه به مصرف همزمان ب2 با تریاک نیز روی می‌آورند. افراد در حین درمان نباید از دوز مصرفی خود در مورد ب2 سرپیچی کرده و اقدامات خودسرانه ای انجام دهند. در این حالت عوارض جانبی ناشی از ترک اعتیاد نیز به حداقل می‌رسد. بهتر است در این زمینه حتما از متخصص کمک گرفته و ترک اعتیاد را به صورت اصولی انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان ب2 با تریاک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

1.چرا فرد به دنبال استفاده همزمان از ب2 و تریاک می‌رود؟

به دست آوردن لذت بیشتر، کاهش نشانه‌های ناخوشایند و یا تلاش برای منفی کردن نتیجه تست اعتیاد به تریاک ازجمله دلایل مصرف هم‌زمان ب2 با تریاک است.

2.آیا امکان ترک اعتیاد همزمان به ب2 و تریاک وجود دارد؟

بله، اگرچه در شرایط چند مصرفی درمان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود اما در صورت همکاری بیمار احتمال ترک وجود دارد. بهتر است برای جلب حمایت و انگیزه فرد حتماً از مشاوره‌های روانی استفاده کنید.

3.آیا مصرف ب2 اعتیادآور است؟

چنانچه این دارو زیر نظر پزشک و به دلیل خاصی استفاده می‌شود مانعی برای مصرف آن وجود ندارد اما با توجه به خاصیت اعتیادآوری بالای این دارو استفاده خودسرانه از آن می‌تواند باعث اعتیاد شود.

 

منبع: مصرف همزمان ب2 با تریاک

نکات طلایی آموزش بچه داری

آموزش بچه داری برای مادران که برای باراول در این شرایط قرار می‌گیرند؛ بسیار ضروری است. این آموزش حتی می‌تواند توسط اطرافیان و با استفاده از تجربه مادران دیگر نیز صورت گیرد. اما توجه به چگونگی آن و حتی اجرای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. خوشبختانه امروزه از زمان بارداری، مادران را برای شرایط مختلف آماده کرده و آموزش های لازم را به آنان می‌دهند. اما در مورد کودکان همواره موقعیتی وجود دارد که والدین را غافلگیر کرده و باعث سردرگمی آنها می‌شود. به این موضوع نیز توجه داشته باشید که این نوع آموزش ها تنها مختص به مادران نیستند و همه اعضا باید اطلاعاتی در این مورد کسب نمایند. در این زمینه بهتر است افراد از روانشناس کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش بچه داری می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

آموزش بچه داری چگونه است؟

آموزش بچه داری با هدف آمادگی دادن به اطلاعاتی به خانواده ها در زمینه مراقبت از کودک در سنین مختلف انجام می‌گیرد. استفاده از این کلاس‌ها برای همه مادران از این جهت اهمیت دارد که گاهی بهره گیری از همین روش های ساده است که کودک را در مقابل ابتلا به بیماری مختلف محافظت می‌کند.

همچنین گاهی این روش ها شرایط را برای مادران نیز ساده تر کرده و در زمینه های مختلف برای آنان کمک کننده است. مادران می‌توانند در این کلاسها ثبت نام کرده و یا از روش های دیگر اطلاعات لازم را کسب نمایند. برای آشنایی بیشتر با سختی های بچه داری کلیک نمایید.

نکات طلایی آموزش بچه داری

 

آموزش بچه داری شاید در ابتدا بسیار کلی به نظر برسد و افراد تصور کنند که خودشان از پس انجام اینکار برمی‌آیند. اما این موضوع جزئیات زیادی دارد که مادران با اطلاع از آنها می‌توانند راحت تر اینکار را انجام دهند. در این قسمت به توضیح برخی از این اقدامات می‌پردازیم. برای اطلاع از انواع ترفند بچه داری کلیک نمایید.

سرعت و میزان غذاخوردن را به عهده خود کودک بگذارید

این موضوع شاید در ابتدا به نظر مادران عجیب به نظر برسد؛ اما زمانی که مادر اینکار را برای کودک انجام می‌دهد؛ این فرصت را از او می‌گیرد که غذا خوردن را آموخته و یا حتی به درستی غذا بخورد. زمانی که کودک به سنی رسید که توانست غذای جامد بخورد؛ بهتر است میزان و سرعت غذاخوردن را به عهده خود او بگذارید. البته که برای شروع باید کمی او را تشویق نمایید. اما به طور کلی آزادی عملی بیشتری به او دهید.

استفاده از اتاق مشترک با کودک تا یک سال | آموزش بچه داری

این نکته را فراموش نکنید که تا یکسال کودک باید با والدین در یک اتاق خوابیده؛ اما باید تخت جداگانه ای داشته باشد. هرگز با فرزند خود مخصوصا در سنین پایین از بالشت و پتوی مشترکی استفاده نکنید. او باید فضای خودش را داشته تا راحت تر نفس بکشد و همچنین آزادی حرکتی داشته باشد.

جهت سر کودک را به طور مکرر تغییر دهید

معمولا کودکان عادت می‌کنند تا در یک جهت خاص بخوابند؛ به همین دلیل یک شب درمیان، جهت سر او را تغییر داده و به این موضوع توجه کنید که فشار زیادی به ناحیه ای خاص وارد نشود.

بازی های مختلف با او انجام دهید | آموزش بچه داری

کودکان نیاز به سرگرمی و بازی دارند. همچنین در خلال این بازی ها می‌توان مسائل زیادی را نیز به آنان آموخت. بازی کردن با کودک، حس کنجکاوی را در او برانگیخته و روحیه او را نیز تغییر می‌دهد. در آموزش بچه داری به والدین آموخته می‌شود که بازی های مناسب سن کودکان را انتخاب کرده و نحوه اجرای آنها نیز آموزش داده می‌شود.

حمام بردن او یک یا دوبار در هفته

موضوع دیگری که در آموزش بچه داری به آن توجه می‌شود؛ نحوه حمان بردن و یا حتی زمان انجام اینکار است. حمام بردن نوزادان و کودکان کار دشواری است. والدین می‌توانند اینکار را به کمک فرد دیگری انجام داده و یا از ابزارها و بازی های مختلفی در این زمینه استفاده نمایند.

برای استحمام در ابتدا پاهای او را خیس کنید | آموزش بچه داری

یکی دیگر از نکاتی که در حمام بردن کودکان اهمیت دارد این است که به یکباره کل بدن کودک را خیس نکنید. در ابتدا کمی پاهای او را خیس کنید تا دمای بدن او با تنظیم شده و سپس به آرامی بدن او را خیس کنید.

مراقبت از او در مقابل صداهای خیلی بلند و ناگهانی

گوش کودکان در این دوران بسیار حساس بوده و حتی ممکن است با برخی از صداهای بلند، پرده گوش آنها آسیب ببیند. از این رو کودک را در محیط های خیلی شلوغ و پرسر و صدا نبرید. و یا از گوشی های مخصوص برای کودکان استفاده کنید تا مانع از ورود صدای بلند به گوش آنها شوید.

او را کنار پنجره برده و بیرون را به او نشان دهید | آموزش بچه داری

کودکان نیاز دارند تا زمانی از روز را بیرون از خانه و یا در معرض نور خورشید باشند. اما در صورتی که این شرایط برای آنها مهیا نیست؛ می‌توان برای ساعاتی آنان را کنار پنجره برد و بیرون از خانه را به آنها نشان داد. با اینکار کمی نور خورشید نیز به آنها می‌رسد.

توجه به سلامت دهان و دندانها

برخی مادران تصور می‌کنند به این دلیل که دندانهای کودک شیری هستند و به زودی می‌افتند؛ نیازی به مراقبت از آنها نیست. در صورتی که از زمانی که اولین دندانهای کودک می‌روید؛ باید به صورت مرتب از مسواک های مخصوص کودکان و یا دهانشویه استفاده کرد تا لثه های آنان آسیب نبیند.

درهنگامی که کلافه است؛ صبوری کنید | آموزش بچه داری

با بچه دار شدن خود را باید برای شرایط مختلفی آماده کنید. اینکار نیاز به صبر و حوصله زیادی داشته و باید انتظار هرچیزی را داشته باشید. کودکان شب ها مدام از خواب بیدار شده و گریه می‌کنند؛ گاهی درست غذا نمی‌خورند و یا دچار دل درد می‌شوند. پیدا کردن دلایل این شرایط نیز کار دشواری است. از این رو باید حوصله کرده و رفتار درستی با آنان داشته باشید. برای اطلاع از شرایط کمک در بچه داری کلیک نمایید.

آموزش بچه داری برای چه سنینی مناسب است؟

به طور کلی در کلاس های آموزش بچه داری نکات مختلفی را برای سنین متفاوت به مادران خواهند گفت. اما برای برخی از سنین این کلاس ها به طور جداگانه برگزار شده و مادران می‌توانند بسته به سن فرزند خود در آنها شرکت کنند. در بیشتر موارد این کلاسها برای سنین قبل مدرسه و تا پنج سالگی هستند.

سرفصل هایی که در کلاس های آموزش بچه داری آموزش داده می‌شوند

 

یک سری سرفصل های مشخص برای آموزش بچه داری در این کلاسها مطرح می‌شوند که بیانگر محتویات این کلاسها هستند. در واقع این موضوعات به طور گسترده در این کلاسها توضیح داده شده و به مادران کمک می‌کنند. این سرفصل ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • شیردهی
  • خواب کودک
  • حمام بردن کودک
  • پیدا کردن علت گریه کودک
  • درمان شکم درد کودک
  • بغل کردن
  • درمان زردی
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
  • تربیت کودک
  • تعویض پوشک
  • ابتلا به زردی

سخن پایانی

آموزش بچه داری را هیچگاه نمی‌تواند به طور کامل همه چیز را به مادران بیاموزد. درواقع شرایط هر کودکی متفاوت بوده و والدین نیز باید بسته به این شرایط خود تجربیاتی در این مورد کسب کنند. اما در نهایت این آموزش ها می‌تواند به کمک بزرگی به افراد کرده و شرایط را برایشان راحت تر کنند. والدین باید برای دریافت این آموزش ها حتما از روانشناس کمک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش بچه داری می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

منبع: آموزش بچه داری

رفتار با فرزند ناتنی

 رفتار با فرزند ناتنی برای بعضی از خانواده‌ها تبدیل به یک چالش بسیار بزرگ شده است. این روزها که آمار طلاق در کشور بالا رفته، زیاد پیش می‌آید که خانم یا آقایی با وجود داشتن فرزند تصمیم به ازدواج مجدد بگیرد. در این شرایط یکی از جدی‌ترین سؤال‌ها این است که بهترین رفتار با فرزند ناتنی کدام است؟ معمولاً فرد تازه‌وارد مشکلات زیادی را با فرزندان همسرش تجربه می‌کند. این مشکلات گاهی آن‌قدر شدید می‌شوند که شاید حتی دلتان بخواهد به‌طورکلی قید ازدواج با آن فرد را بزنید. خبر خوب این است که شما می‌توانید با رعایت چند اصل ساده رابطه‌تان با فرزند ناتنی را بهتر کنید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با فرزند ناتنی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

رفتار با فرزند ناتنی

وقتی زندگی مشترک را با فردی شروع می‌کنید که از ازدواج قبلی خودش فرزندی دارد رابطه شما و این کودک یک موضوع بسیار مهم است. شما در این شرایط فقط با خود فرد روبه‌رو نیستید. بلکه می‌بایست رابطه‌تان را علاوه بر همسرتان با فرزند او هم تنظیم کنید. اوضاع زمانی سخت می‌شود که فرزند یا فرزندان همسرتان نمی‌خواهند شما را به‌عنوان عضو جدید خانواده بپذیرند. در این شرایط آنها دست به هر کاری می‌زنند که شما وارد خانه و خانواده‌شان نشوید. و این آخرین چیزی است که ما برای شروع یک زندگی مشترک می‌خواهیم. برای اطلاع از شرایط خانواده ترکیبی کلیک نمایید.

به‌طورکلی اگر قرار است با خانم یا آقایی زندگی کنید که صاحب فرزند است باید بدانید که مسیر نسبتاً سختی را شروع کرده‌اید. پس قبل از هر چیز از خودتان بپرسید که آیا واقعاً توانایی حرکت در این مسیر را دارید یا خیر؛ نکته دیگری که باید بگوییم این است که شما با استفاده از چند اصل روان‌شناسی می‌توانید رفتار با فرزند ناتنی را تنظیم کنید. می‌خواهیم بگوییم که ساختن رابطه با بچه‌های همسرتان کار غیرممکنی نیست اما سختی‌ها و چالش‌های خاص خودش را دارد. دراین‌بین روان‌شناسان معتقدند که هرچه کودک سن کمتری داشته باشد راحت‌تر با شما کنار خواهد آمد. اما به میزانی که سن بچه‌ها بالاتر می‌رود درک آنها از محیط بیشتر شده و به همین خاطر در مقابل شما هم مقاومت می‌کنند. در ادامه انواع مقابله‌ها و راهکارهای کنارآمدن با آنها را باهم بررسی می‌کنیم.

فرزند ناتنی و چالش‌هایی که به همراه خواهد داشت

 

قبل از صحبت کردن در مورد چگونگی رفتار با فرزند ناتنی ، بهتر است چالش‌های ارتباط با این کودکان را با هم بررسی کنیم. در واقع بهتر است در قدم اول متوجه بشوید که با چه شرایطی روبه‌رو هستید. وقتی اوضاع رو به رویتان را به‌خوبی بشناسید بهتر می‌توانید برای روبه‌روشدن با آن تصمیم بگیرید. برای اطلاع از شرایط ازدواج با زن بچه دار کلیک نمایید.

رفتار شما زیر ذره‌بین خواهد بود

ساده‌ترین مشکل این است که همه اطرافیان روی رفتار شما با این کودک حساس هستند. در واقع خیلی‌ها از سر کنجکاوی و خیلی‌های دیگر مثل همسر شما به دلیل علاقه‌ای که به این کودک دارند به‌دقت رفتار شما را زیر نظر می‌گیرند. هر رفتار ساده شما نیز به‌شدت زیر ذره‌بین خواهد بود. حتی در این شرایط شاید رفتارهای عادی شما هم بحث‌برانگیز باشند. حتماً خودتان هم به تجربه متوجه شده‌اید که وقتی ما روی یک موضوع حساس شده باشیم مسائل ساده هم می‌توانند تحریکمان کنند. در نتیجه شما می‌بایست کاملاً حساب شده و دقیق رفتار کنید.

بدرفتاری‌های کودک

اصلی‌ترین مشکلی که در رفتار با فرزند ناتنی درگیر آن می‌شوید بدرفتاری‌های خود کودک است. معمولاً این کودکان از حضور عضو جدید احساس ناامنی دارند. شما کسی هستید که نظم زندگی آنها را به‌هم‌ریخته و پدر یا مادرشان را از انحصار آنها درآورده است. به همین خاطر تا جایی که بتوانند در رفتارشان با شما تلافی می‌کنند. در این شرایط است که می‌بینید هر کاری هم که بکنید انگار کودک قرار نیست نوع رفتارش را عوض کند.

شما فقط با کودک روبه‌رو نیستید

یک چالش جدی در مورد رفتار با فرزند ناتنی به‌ خصوص زمانی که همسر شما در زندگی سابقش به طلاق رسیده باشد همین است! شما فقط با خود کودک روبه‌رو نیستید. کودک قطعاً زمان‌هایی را هم با والد تنی خودش می‌گذراند. ممکن است او از فرزندش بخواهد با شما بدرفتاری کند. یا اطلاعاتی را از محیط خانه شما برایش ببرد. این رفتارها تأثیر بسیار بدی روی رابطه شما با فرزند ناتنی گذاشته و تا حد زیادی به شما این اجازه را نمی‌دهند که مدیریت اوضاع را در دست بگیرید.

حسادت به رابطه شما و همسرتان

کودکان راجع به پدر یا مادرشان تمامیت‌خواه هستند. آنها دوست ندارند والدینشان را با کسی شریک بشوند. به‌خصوص وقتی در سنین پایین ضربه‌هایی مثل فوت یکی از والدین یا طلاق را تجربه کرده باشند اوضاع به‌مراتب بدتر می‌شود. این شرایط اضطراب رهاشدگی و تنها ماندن را در این کودکان فعال می‌کند. حضور شما این فکر را در ذهن کودک ایجاد می‌کند که قرار است اوضاع از این هم بدتر شده و شما آمده‌اید تا والدش را از او بگیرید.

به همین خاطر به‌شدت نسبت به رابطه شما با پدر یا مادرش حساس است و به آن واکنش نشان می‌دهد. این شرایط شاید خیلی وقت‌ها باعث شود که شما زمان کمتری برای تنها بودن با همسرتان داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با شرایط زندگی با والدین ناتنی کلیک نمایید.

اشتباهاتی که گاهی والدین در رفتار با فرزند ناتنی مرتکب می‌شوند

علاوه بر چالش هایی که رفتار با فرزند ناتنی به همراه دارد؛ گاهی والدین نیز دچار اشتباهاتی در این زمینه می‌شوند. در واقع سهل انگاری و یا سخت گیری بیش از حد والدین منجر به بروز مشکلات بیشتری شده و به طور کلی اشتباه است. برخی از این واکنش های غلط ، شامل موارد زیر می‌شوند.

  • توجه نکردن به رفتارهای او
  • درک نکردن او
  • صحبت نکردن با او
  • تامین نکردن امنیت روانی
  • صرف نکردن وقت کافی برای او
  • ابراز علاقه نکردن
  • گذشتن از بدرفتاری ها و بی ادبی های نکرر
  • قاطعانه رفتار نکردن

تکنیک‌های رفتار با فرزند ناتنی

 

با اینکه برای رفتار با فرزند ناتنی احتمالا در شرایط سختی قرار خواهید گرفت؛ اما به طور کلی روش هایی وجود دارد که به شما در این زمینه تا حد زیادی کمک می‌کند. در این قسمت به توضیح این تکنیک ها پرداخته ایم.

صبور باشید

اولین قانون برای رفتار با فرزند ناتنی این است که آرام‌آرام جلو بروید. به همان اندازه که شما دوست دارید درک بشوید، کودک نیز احتیاج دارد که ترس‌ها و احساساتش موردتوجه قرار بگیرند. پس انتظار نداشته باشید که همه چیز از روز اول به‌خوبی و خوشی جلو برود. برای ساختن این رابطه باید به‌تدریج و قدم‌به‌قدم جلو بروید. حتی شاید بارها به خاطر رفتارهای نامناسب کودک احساس ناامیدی کنید و فکر کنید هرگز در این مسیر موفق نمی‌شوید. با همه این‌ها به مسیرتان ادامه بدهید و مطمئن باشید با صبر و پذیرش شرایط تغییر خواهد کرد.

محبت داشته باشید

یکی دیگر از اصول اولیه رفتار با فرزند ناتنی ، محبت کردن است. چیزی که انسان‌ها را به سمت یکدیگر جذب می‌کند محبت است. وقتی شما واقعاً رفتار خوبی داشته باشید و احساس امنیت و پذیرفتنی بودن را به فرزند ناتنی‌تان بدهید او هم آرام‌آرام با شرایط راه خواهد آمد. در واقع دوست‌داشتن بی‌قیدوشرط و دادن احساس امنیت، نیازهایی هستند که کودک به‌شدت به دنبال آنهاست. متأسفانه فرزندان طلاق یا کسانی که یکی از والدینشان را از دست داده‌اند از این نظر خلا بسیار شدیدی دارند. اگر کودک احساس کند می‌تواند این نیازش را در کنار شما ارضا کند دیریازود به سمت شما قدم برخواهد داشت.

باج دادن راه‌حل درستی نیست

درست است که محبت‌کردن شما تأثیر بسیاری روی رابطه‌تان خواهد داشت اما یک نکته خیلی مهم هم در مورد رفتار با فرزند ناتنی وجود دارد. آن هم این است که نباید افراطی محبت کنید. معمولاً والدین ناتنی برای اینکه بتوانند توجه فرزند همسرشان را به دست بیاورند به‌صورت افراطی به او محبت می‌کنند.

گاهی اوقات هم پدر یا مادر اصلی کودک به خاطر شرایط خاص وی، بیش‌تر از سایرین به او محبت می‌کند. یادتان باشد که هروقت از دایره تعادل خارج بشویم رفتارمان اشتباه است. محبت بیش از حد هم باعث به‌وجودآمدن انتظارات اشتباه در کودک می‌شود که بعداً جبران‌کردن آنها کار راحتی نیست.

پیش از ازدواج مراحل آشنایی با کودک را تدارک ببینید

اینکه ناگهان کودک با خانم یا آقایی روبه‌رو شود که وارد خانه آنها شده و قرار است بعدازاین در کنارشان زندگی کند بسیار شوکه‌کننده خواهد بود. در این موقعیت‌ها کودکان معمولاً ناسازگاری‌های بیشتری نشان می‌دهند. روان‌شناسان خانواده توصیه می‌کنند که بهتر است جلسات آشنایی بین کودک و والد جدیدش پیش از ازدواج و ورود او به خانه اتفاق بیفتد. سعی کنید برای رفتار با فرزند ناتنی جلسات اول را کوتاه‌تر و ساده‌تر برگزار کنید و به‌مرور اجازه بدهید که کودک آشنایی و راحتی بیشتری پیدا کند.

همدلی داشته باشید

همان‌طور که گفتیم علاوه بر شما و شرایط جدیدی که در آن قرار گرفته‌اید، کودک نیز به همدلی احتیاج دارد. بچه‌هایی که سوگ ازدست‌دادن پدر یا مادرشان را می‌گذرانند یا آنهایی که بحران طلاق والدین را پشت سر گذاشته‌اند اصلاً شرایط روحی مناسبی ندارند. هیچ‌کدام از این موقعیت‌ها برای ظرفیت روحی یک کودک طراحی نشده است. حالا تصور کنید که در کنار تمامی ترس‌ها و غم‌های آنها یک شخص تازه‌وارد نیز به خانواده اضافه شده که خود می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد. برای مثال شما جای پدر یا مادر واقعی کودک را گرفته‌اید و این چیزی نیست که آنها دوست داشته باشند ببینند.

به خاطر این شرایط یک راهکار مناسب برای رفتار با فرزند ناتنی این است که شما با کودک همدلی داشته باشید. احساسات او را بفهمید و به خودش هم نشان بدهید که متوجه احساسش هستید. برای مثال وقتی با او حرف می‌زنید بگویید “من می‌دانم که تو فکر می‌کنی… ” یا “من هم اگر جای تو بودم می‌ترسیدم که… ” این کارها باعث می‌شود کودک احساس کند شما درکش می‌کنید و در نتیجه رابطه‌تان به سمت بهبود حرکت خواهد کرد.

از کتاب قصه‌ها و بازی‌ها کمک بگیرید

روان‌شناسان کودک معتقدند بهترین زبان برای صحبت با کودکان بازی و قصه است. یادتان باشد که منطق و احساسات یک کودک به‌اندازه بزرگسالان رشد نکرده است. پس صحبت‌کردن منطقی با آنها راهکاری نیست که از آن جواب بگیرید. بهتر است با اسباب‌بازی‌ها یا کتاب قصه‌ها داستان‌هایی شبیه به شرایط زندگی خودتان درست کنید و کودک را از طریق بازی‌کردن در نقش‌ها درگیر موقعیت کنید.

برای مثال با همین بازی‌ها می‌توانید به او نشان بدهید که اگرچه یک شخصیت (مادر یا پدر کودک) اکنون از خانواده جدا شده اما سایرین همیشه یاد و احترام او را نگه می‌دارند. یا نشان بدهید که چقدر تنهایی می‌توانسته برای والد دیگر کودک سخت باشد. به‌علاوه این روزها کتاب‌های بسیاری در زمینه تغییرات خانواده چاپ شده است. شما با کمی جست‌وجو می‌توانید این داستان‌ها را پیدا کرده و از آنها کمک بگیرید.

سرگرمی‌های مشترک بسازید

یکی از راه‌های ایجاد صمیمیت و رفتار با فرزند ناتنی این است که سرگرمی‌های مشترک بسازید. ببینید او به چه چیزهایی علاقه دارد و سعی کنید در آن زمینه‌ها همراهش باشید. اولاً به این خاطر که کودک به این موضوعات علاقه دارد کمتر در مقابل شما مقاومت می‌کند. ثانیاً همین علاقه باعث می‌شود که او لحظاتی را با خوشحالی و هیجان کنار شما بگذراند و این باعث می‌شود که خاطرات خوبی از شما در ذهنش شکل بگیرند.

هرگز کودکان را درگیر دنیای بزرگسالان نکنید

یک قانون بسیار مهم در مورد رفتار با فرزند ناتنی این است که شما نباید بچه‌ها را وارد مشکلات و دنیای بزرگسالان کنید. شاید همسر شما از زن یا شوهر قبلی‌اش طلاق گرفته است و اکنون شما مشکلات زیادی با آن خانم یا آقا دارید. یا شاید همسر سابق او فوت کرده و حالا خانواده‌ها در مقابل شمایی که عضو تازه‌وارد هستید مقاومت دارند.

یادتان باشد پدر یا مادر هرچقدر هم که از نظر اخلاق و رفتار مشکل داشته باشد یا هرچقدر که بین والدین اختلاف وجود داشته باشد اینها به کودک ربطی ندارد. بچه‌ها در همه این شرایط به پدر و مادر خودشان عشق می ورزند و به آنها نیاز دارند. پس، از بدگویی‌کردن راجع به پدر یا مادر کودک و همین‌طور درگیرکردن او در اتفاقاتی که بین بزرگسالان می‌افتد جدا خودداری کنید.

رفتار همسر شما بسیار تأثیرگذار است

ارتباط بین شما و فرزند ناتنی تا حد زیادی به والد اصلی کودک یعنی همسر شما بستگی دارد. او شما را چطور فردی برای فرزندش توصیف می‌کند؟ چقدر به شما اجازه می‌دهد که در مسائل تربیتی و زندگی فرزندش دخالت داشته باشید؟ وقتی بحث یا مشکلی بین شما پیش می‌آید چطور برخورد می‌کند؟ تمامی این مسائل در اینکه کودک، شما را به‌عنوان عضو جدید خانواده و والد ناتنی‌اش بپذیرد یا نه و زمانی که این کار را می‌کند تأثیر دارد. پس اگر چیزی در رفتار همسرتان درست به نظر نمی‌رسد حتماً در این مورد با او صحبت کنید.

اهمیت مشاوره در رفتار با فرزند ناتنی

وقتی یک نفر با وجود داشتن فرزند دوباره ازدواج می‌کند شرایطی پیش می‌آید که در آن همه احساس می‌کنند حق با خودشان است. از طرفی یک خانم یا آقا به‌تازگی ازدواج کرده است. او درست مانند هر زن یا مرد دیگری آرزوهایی برای زندگی خودش دارد و بدرفتاری‌های فرزند ناتنی می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد.

بسیاری از این افراد دیریازود احساس ناکامی و پشیمانی می‌کنند. از سوی دیگر ما با کودکی مواجه هستیم که اضطراب‌های بسیاری را در زمان فروپاشی خانواده اولش تجربه کرده و حالا، تغییری که در خانواده پیش آمده بیش از قبل نگران‌کننده به نظر می‌رسد. وقتی شما از دریچه دید کودک و ترس‌ها و اضطراب‌هایش به شرایط نگاه کنید رفتار او نیز منطقی به نظر می‌رسد.

در نهایت خانم یا آقایی وجود دارد که بر سر دوراهی بین همسر و فرزندش مانده است. این افراد معمولاً نمی‌دانند که باید تنها به بچه‌هایشان توجه کنند یا خودشان هم حق زندگی و ازدواج دارند. برای حل‌کردن این مشکل بهترین راه کمک‌گرفتن از مشاوره خانواده است. مشاورین خانواده باتوجه‌به تجربه و تخصصی که دارند شرایط شما را بررسی کرده و راهکارهایی را به شما آموزش می‌دهند که رابطه تمام اعضای خانواده با یکدیگر را تنظیم می‌کند.

نبایدهای رفتار با فرزند ناتنی

همچنین علاوه بر اقداماتی که باید در مورد رفتار با فرزند ناتنی انجام داد؛ برخی از راهکارها هستند که اوضاع را بدتر می‌کنند. در واقع اگر به عنوان والد در یک خانواده ترکیبی هستید؛ بهتر است این رفتارها را در مقابل فرزندان انجام ندهید.

?برای رضایت او بیش از اندازه تلاش نکنید

?متوقع نباشید و به او زمان دهید

?تحمیل نکردن قوانین و اصول خود

?پشت سر والدین اصلی او بدگویی نکنید

?از ارتباط با او فرار نکنید

?بین فرزندان خود و او فرق نگذارید

سخن پایانی

طبیعی است که رفتار با فرزند ناتنی و به طورکلی زندگی کردن با فرزند همسر کار دشواری باشد. رفتارها و واکنش های آنان نیز تا حدی قابل درک است. فراموش نکنید که زمان عامل مهمی است که در بیشتر موارد نادیده گرفته می‌شود. چرا که افراد همواره تلاش می‌کنند تا همه چیز را هرچه سریعتر حل کنند. اما باید به خود و فرزند ناتنی زمان داد، با همسر همکاری نمود؛ و در این دوران حتما از یک روانشناس نیز کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با فرزند ناتنی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا ازدواج مجدد درصورتی‌که بچه داشته باشیم اشتباه است؟

شما به‌عنوان یک انسان همیشه حق حیات دارید و موضوعی مثل بچه‌دارشدن نباید باعث این بشود که زندگی شخصی خودتان را فراموش کنید. اما اگر می‌خواهید همه چیز در آرامش پیش برود بهتر است با کمک‌گرفتن از روان‌شناسان کودک، فرزندتان را برای شرایط جدید آماده کنید.

 

منبع:  رفتار با فرزند ناتنی چگونه باید باشد؟

دلایل دخالت مادرزن چیست؟

دخالت مادرزن یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از آقایان با آن درگیر هستند. وابستگی بین مادر و دختر یا اینکه مادر همسرتان نگران است که دخترش به‌تنهایی نتواند از پس چالش‌های مسیر ازدواج بربیاید باعث دخالت مادرزن در زندگی شما می‌شوند. به هر دلیلی که دخالت‌ها شروع شده باشند نتیجه آن یکسان خواهد بود؛ دخالت در زندگی زوج‌های جوان پیامدی به جز ازبین‌رفتن حرمت‌ها و آسیب‌دیدن زندگی مشترک نخواهد داشت. به همین خاطر بسیار مهم است که وقتی با چنین مشکلی درگیر می‌شویم راهی برای نجات زندگی‌مان پیدا کنیم. ما در این مطلب سعی می‌کنیم تا دخالت مادرزن در زندگی مشترک را از نظر دلایل و راهکارها بررسی کنیم. پس اگر شما هم درگیر چنین مشکلی شده‌اید در ادامه این متن همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره ازدواج تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت مادرزن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

دخالت مادرزن

قبل از اینکه بخواهیم بحث را با راهکارهایی برای کم‌کردن دخالت مادرزن ادامه بدهیم بهتر است از این صحبت کنیم که اصلاً به چه رفتاری دخالت‌کردن گفته می‌شود. به‌طورکلی، دخالت یعنی اینکه یک نفر راجع به مسائل زندگی ما نظر بدهد و سعی کند شرایط زندگی‌مان را تحت کنترل خودش بگیرد.

بااین‌حال واکنش همه ما به این موضوع یکسان نیست. هرکدام از ما باتوجه‌به سبک شخصیتی، افکار و نیازها و همین‌طور شرایطی که در آن هستیم واکنش متفاوتی به دخالت نشان می‌دهیم. برای مثال مردی که حمایت‌شدن را به استقلال ترجیح می‌دهد احتمالاً کمتر هم از دخالت مادرزن یا هر فرد دیگری در زندگی‌اش شکایت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با نقش خانواده در ازدواج کلیک نمایید.

چه شما از دخالت‌های مادر همسرتان راضی باشید و چه با آن مشکل داشته باشید واقعیت این است که تا وقتی این دخالت‌ها ادامه داشته باشند، تأثیر منفی خودشان را روی زندگی شما خواهند گذاشت. این موضوع باعث می‌شود که دیریازود از شرایطی که در آن هستید خسته بشوید یا حداقل هرگز طعم زندگی مستقل واقعی را نچشیده باشید. پس بهتر است یک راه منطقی پیدا کنیم که علاوه بر حفظ احترام همه افراد، دخالت‌ها را نیز به حداقل خودشان برسانیم.

دلایل دخالت مادرزن چیست؟

 

اصلاً چرا دخالت‌های مادر همسرتان در زندگی شما تمامی ندارد؟ این رفتار او از کجا شروع شد و چه دلایلی باعث بیشترشدن آن شده است؟ بهتر است سعی کنید جواب مناسبی برای این سؤال‌ها پیدا کنید. وقتی ما بدانیم یک مشکل از کجا شروع شده و چرا دارد ادامه پیدا می‌کند بهتر هم می‌توانیم با آن مبارزه کنیم. پس قبل از اینکه راجع به راهکارهای کم‌کردن دخالت مادرزن در زندگی صحبت کنیم بهتر است کمی بیشتر به دلایل فکر کنیم. دلایل این رفتار می‌تواند باتوجه‌به شرایط زندگی هرکدام از ما متفاوت باشد. بااین‌حال بعضی از مهم‌ترین دلایل برای این رفتار را می‌توانیم در گروه‌های زیر دسته‌بندی کنیم.

وابستگی‌های بیش از حد

شاید بتوانیم بگوییم اولین و مهم‌ترین دلیل برای دخالت مادرزن یا هر فرد دیگری در زندگی شما، وابستگی‌های همسرتان است. اگر شما شخصیت مستقلی داشته باشید قطعاً به دیگران اجازه نمی‌دهید که بیشتر از حد مجاز وارد زندگی‌تان بشوند. بعضی از خانم‌ها به دلیل اینکه فکر می‌کنند خودشان به‌تنهایی از پس مسائل زندگی برنمی‌آیند یا به هر دلیل دیگری از مادرشان می‌خواهند که در مدیریت مسائل به آنها کمک کند.

این شخصیت‌ها معمولاً عادت دارند که همه چیز زندگی را هم برای مادرشان گزارش کنند. طبیعتاً وقتی شما از یک نفر بخواهید که زندگی‌تان را مدیریت کند باید انتظار دخالت‌هایش را نیز داشته باشید. برای اطلاع از دلایل مخالفت خانواده در ازدواج کلیک نمایید.

شخصیت‌های کنترل‌گر یا همیشه نگران

یکی دیگر از دلایل مهم دخالت مادرزن در زندگی فرزندان، به شخصیت خود والدین برمی‌گردد. مادرانی که بیش از حد کنترل‌گر هستند و همین‌طور آن دسته از مادرانی که عادت دارند همیشه قبل از بروز مشکل نگرانی و اضطراب بروز آن را داشته باشند معمولاً بیشترین دخالت را در زندگی فرزندانشان خواهند داشت. یک مادر سلطه‌گر عادت دارد که همه چیز تحت نظارت و اجازه او اتفاق بیفتد. این شخصیت‌ها معمولاً نمی‌پذیرند که فرزندشان ازدواج کرده و خانواده جدیدی تشکیل داده است بلکه تصور می‌کنند یک نفر دیگر نیز به افرادی که باید تحت کنترل آنها باشد اضافه شده است.

مادران همیشه نگران مانند شخصیت‌های کنترل‌گر فکر نمی‌کنند. آنها دوست ندارند دیگران حرفشان را گوش کنند بلکه تصور می‌کنند که فرزندشان به‌تنهایی از پس شرایط برنخواهد آمد. به همین خاطر سعی می‌کنند از همه چیز اطلاع پیدا کرده و زندگی شما را مدیریت کنند تا در واقع از دختر خودشان محافظت کرده باشند.

شما حد و مرزهایتان را به‌درستی تعیین نکرده‌اید

این موضوع را فراموش نکنید که در مورد دخالت مادرزن ، همیشه هم تقصیر آنها نیست. منظورمان این است که فکر نکنید خودتان در وضعیت پیش‌آمده هیچ نقشی نداشته‌اید. بسیاری از مواقع درست تنظیم‌نکردن حد و مرزها است که باعث می‌شود ما مشکلات جدیدی را به زندگی‌مان اضافه کنیم.

برای مثال اگر دائماً با خانواده همسرتان رفت‌وآمد می‌کنید یا وقتی مشکلی پیش می‌آید برای برطرف‌کردنش به آنها متوسل می‌شوید باید بدانید که خودتان زمینه‌های دخالت را فراهم کرده‌اید. یادتان باشد وقتی ما از یک نفر درخواست می‌کنیم که راجع به زندگی ما کمکمان کند نمی‌توانیم تعیین کنیم که او در کدام قسمت‌ها همراه ما باشد یا نباشد. پذیرفتن کمک دیگران به این معنی است که شما اجازه نظر دادن راجع به زندگی‌تان را برایشان صادر کرده‌اید.

پیامدهای دخالت مادرزن کدام است

وقتی مادرزن در زندگی مشترک دخالت می‌کند چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟ این موضوع می‌تواند مشکلات جدی مثل اختلاف و درگیری بین زوج‌ها و حتی طلاق را به دنبال داشته باشد. در واقع رعایت‌شدن حریم خصوصی موضوعی است که برای همه ما مهم است. هیچ‌کس دوست ندارد فضای شخصی زندگی‌اش توسط دیگران نقض بشود و اگر چنین احساسی داشته باشیم قطعاً به آن واکنش نشان می‌دهیم. این واکنش‌ها گاهی اوقات با طرف‌داری‌های همسر شما از مادرش همراه خواهد شد.

حتماً این را تجربه کرده‌اید که هیچ‌وقت صحبت‌کردن از پدر و مادر همسرمان و رفتارهایشان موضوع خیلی ساده‌ای نیست. در این شرایط آقایان به دنبال این هستند که اجازه دخالت دیگران در زندگی‌شان را ندهند؛ اما اگر خانمی با این تلاش همراهی نکند چه؟ علاوه بر مشکلات میان زوجین، دخالت مادرزن در زندگی دختر و دامادش گاهی باعث می‌شود که داماد و مادرزن در مقابل هم قرار بگیرند و قطعاً این آخرین چیزی است که هرکدام از ما برای زندگی‌مان می‌خواهیم.

راهکارهایی برای کم‌کردن دخالت مادرزن

 

اگر می‌خواهید جلوی دخالت‌ مادرزن را بگیرید اول‌ازهمه یک نکته را به خاطر داشته باشید. آن هم این است که با دعوا و ازبین‌بردن حرمت‌ها یا لجبازی‌کردن هرگز به جایی نمی‌رسید. با این روش‌ها شما فقط باعث می‌شوید که دیگران به‌جای شنیدن حرف‌هایتان در مقابل شما جبهه بگیرند. در نتیجه نه‌تنها اوضاع بهتر نخواهد شد بلکه خراب‌تر نیز خواهد شد. پس بهتر است کمی بیشتر با سیاست و منطق رفتار کنید. از جمله راهکارهایی که می‌توانید از آنها استفاده کنید عبارتند از:

رفت‌وآمد و حد و مرزهایتان را کنترل کنید

همان‌طور که گفتیم قبل از مقصر نشان‌دادن دیگران برای شرایطی که پیش‌آمده، باید به رفتارهای خودتان نگاه کنید. آیا شما واقعاً حد و مرزهای لازم با خانواده همسرتان را رعایت می‌کنید؟ اگر جوابتان به این سؤال منفی است اولین قدم برای شما رعایت‌کردن این حد و مرزها خواهد بود. سعی کنید رفت‌وآمد و همین‌طور صحبت‌کردن راجع به مسائل زندگی‌تان با آنها را به یک حد و اندازه متناسب برسانید.

با همسرتان صحبت کنید

به‌غیر از شما همسرتان نیز می‌بایست رفتارش را تغییر بدهد. او باید متوجه این موضوع باشد که بعضی مسائل حریم شخصی زندگی مشترک شما هستند؛ و فقط به خودتان دو نفر مربوط می‌شوند. اگر فکر می‌کنید او خودش این موضوع را رعایت نمی‌کند بهتر است راجع به این مسئله با وی صحبت کنید. برای این کار فضا و زمان مناسبی را در نظر بگیرید. سپس احساس و خواسته خودتان را با دلایلی که برایش دارید بیان کنید. سعی کنید با هم‌فکری یکدیگر مرزهای خصوصی زندگی‌تان را مشخص کنید و راهکارهایی برای خروج از این وضعیت در نظر بگیرید.

به مادر زنتان نشان بدهید تصمیم‌گیرنده شما هستید

یکی از دلایل ساده‌ای که باعث می‌شود رفتاری مثل دخالت‌ مادرزن ادامه داشته باشد واکنش ما در مقابل آن رفتار است. وقتی مادر همسرتان در مورد زندگی شما نظر می‌دهد چه برخوردی می‌کنید؟ آیا به حرفش گوش می‌کنید؟ یا شاید از آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهند هیچ حرفی نزنند. اما هیچ‌کدام از این روش‌ها شما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند.

برای اینکه جلوی دخالت‌های مادر زنتان را بگیرید راهکار این است که مستقیماً به او نشان بدهید که رفتارش را دوست ندارید. برای مثال از او بابت نگرانی‌اش تشکر کنید و در ادامه اضافه کنید که (بابت این موضوع با مشورت همسرم تصمیم خواهم گرفت). با رفتارهای این‌چنینی شما به طرف مقابل نشان می‌دهید که اجازه دخالت‌کردن در زندگی‌تان را ندارد و در واقع شما به نظرات او توجهی ندارید.

تکیه‌گاه امنی برای همسرتان باشید

به نظرتان چرا همسر شما مسائل زندگی مشترکتان را با مادرش در میان می‌گذارد؟ شاید بخشی از این موضوع به خاطر آن باشد که احساس نمی‌کند شما گوش شنوایی برای حرف‌هایش دارید و یا از واکنش شما در مقابل رفتارهای خودش می‌ترسد. طبیعی است که در چنین شرایطی او سعی می‌کند به مادرش که هم تجربه بیشتری دارد و هم قطعاً امنیت بالایی در دوست‌داشتن وی دارد پناه ببرد.

اگر می‌خواهید جلوی این رفتار را بگیرید یک راهکار مفید این است که تبدیل به همراهی صمیمی برای همسرتان بشوید. شرایط را به شکلی فراهم کنید که او بتواند بدون هیچ ترسی با خودتان راجع به همه چیز صحبت کرده و به نتیجه مناسب برسد. در چنین شرایطی همسرتان به‌تدریج متوجه می‌شود که برای اداره‌کردن رابطه با شما نیازی به نصیحت‌های مادرش ندارد.

کمک های او را به نیت بد برداشت نکنید

در برخی موارد همسر در مورد دخالت مادرزن بسیار حساس شده و هر رفتار و صحبتی را از طرف او دخالت تلقی می‌کند. اما باید به این موضوع فکر کنید که گاهی خانواده ها تلاش می‌کنند تا به شما کمک کنند و در نیت بدی ندارند. از این رو قبل از نشان دادن واکنش های تند و افراطی در این مورد، کمی بیشتر به دلیل رفتارهای مادرزن فکر کنید.

توصیه هایی به زنان در مورد دخالت مادرزن

در مورد دخالت مادرزن ، زنان نیز باید به مسائلی توجه داشته باشند. در واقع آنان می‌توانند تا حد زیادی این رفتار را کنترل کرده و یا کاهش دهند. و یا حتی اجازه ندهند که دخالت های مادرشان خلل در زندگی مشترک شان ایجاد کند. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از دلایل دعوا با مادر کلیک نمایید.

  • وابستگی خود را به مادر کم کنید
  • والدین در حاشیه قرار دارند و نه در بطن زندگی مشترک
  • جزئیات را به مادر خود نگویید

مواردی که معمولا مادرزن در آن دخالت می‌کند

در زندگی مشترک ، در برخی از شرایط بیشتر شاهد دخالت مادرزن هستیم. در واقع مادران در مورد این حوزه ها بیشتر حساس هستند و شاید دخالت کنند. البته همیشه هم قصد آنها دخالت کردن نیست. به طور کلی در این قسمت موضوع هایی را ذکر کردیم که ممکن است در آنها شاهد دخالت مادرزن باشید.

◀در مورد بچه دار شدن

◀زمینه هایی مانند مالی و اقتصادی

◀مسائلی مانند رفت و آمدهای دختر و پسر

◀مسائل کاری داماد

◀چگونگی خانه داری دخترش

◀در حین مشکلات و چالش های زندگی مشترک

دخالت مادرزن و اهمیت مشاوره

اگر از دخالت‌ مادرزن در تمامی مسائل زندگی خسته شده‌اید بهترین راهکار کمک‌گرفتن از یک مشاور خانواده است. همان‌طور که در بالا گفتیم این دخالت‌ها می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را به همراه بیاورد. در کنار همه این‌ها یادتان باشد که مادر و پدر همه ما حتی اگر قصدشان بهتر کردن زندگی مشترک ما باشد بازهم در این مسیر موفق نخواهند بود. اولاً این افراد تخصص لازم برای بررسی شرایط شما را ندارند.

به‌علاوه احساسات والدین نسبت به فرزندشان باعث می‌شود که به‌جای قضاوت‌های بی‌طرف و فکرکردن به راه‌حل صحیح، جانب‌دارانه با شرایط برخورد کنند. اما درعین‌حال ما نمی‌توانیم به‌راحتی چشممان را روی احترام والدین ببندیم و رفتار منفی در قبال آنها و نگرانی‌هایشان داشته باشیم. پس چطور می‌بایست مشکلمان با دخالت‌های مادرزن را حل کنیم؟ اگر احساس می‌کنید راهکارهای بالا نمی‌توانند شرایط شما را بهتر کنند باید بگوییم که بهتر است جواب سؤالتان را از یک مشاور متخصص بگیرید.

سخن پایانی

به طور کلی دخالت کردن خانواده در زندگی مشترک می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی گردد. از طرفی مادران به این دلیل که همواره نگرانی های بیشتری در رابطه با دختران خود احساس می‌کنند؛ بیشتر ممکن است که اینکار را انجام دهند. از این رو بهتر است حتی قبل از ازدواج به این موضوع توجه داشته و آن را برطرف کرد. زوجین و خانواده ها بهتر است در مورد دخالت مادرزن حتما از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت مادرزن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چطور به مادر زنم بگویم دلم نمی‌خواهد به بعضی از سؤال‌هایش راجع به زندگی‌مان جواب بدهم؟

زمانی که مادر همسرتان سؤالی می‌پرسد که دوست ندارید به آن جواب بدهید با احترام لبخند بزنید و بگویید از نگرانی‌اش بابت مسائل زندگی‌تان ممنون هستید اما ترجیح می‌دهید این موضوع را بین خودتان و همسرتان حل کنید.

 

منبع: دخالت مادرزن را چطور کنترل کنیم؟

پیامدهای ناشی از مصرف همزمان هروئین و متادون

مصرف همزمان هروئین و متادون یکی از اقداماتی است که بسیاری از افراد معتاد برای ترک به سراغ آن می‌روند. به طور کلی متادون دارویی است که برای ترک اعتیاد تجویز می‌شود. اما خود اعتیادآور بوده و افراد را دچار مشکلات زیادی می‌کند. از طرفی هروئین نیز از مواد مخدر خطرناک محسوب می‌شود. از این رو مصرف این دو ماده با یکدیگر می‌تواند مشکلات زیاد و گاها غیرقابل جبرانی ایجاد نماید. استفاده از متادون برای ترک اعتیاد در ابتدا توسط پزشک تجویز شده و بسیار هم اثربخش است. اما بعد از مدتی بدن نسبت به آن وابستگی پیدا کرده و خود تبدیل به اعتیاد می‌شود. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

از طرفی گاهی افراد خود از دوز تجویزی پیروی نکرده و مقدار بیشتری از آن را مصرف می‌کنند. از این رو بسیار اهمیت دارد که قبل از مصرف آن برای ترک اعتیاد حتما اطلاعات لازم را کسب کرده و از متخصص در این زمینه کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان هروئین و متادون می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

مصرف همزمان هروئین و متادون

به طور کلی علاوه بر مصرف همزمان هروئین و متادون شاهد مصرف همزمان بسیاری دیگر از مواد با متادون نیز هستیم. چرا که این دارو برای ترک اعتیاد تجویز شده اما خود اعتیادآور است. افراد با مصرف این دارو تصور می‌کنند که در حال ترک کردن هستند. در صورتی که تنها دوز مصرفی آنها کاهش یافته و یا اعتیاد آنها متوجه ماده دیگری شده است. به همین دلیل توصیه می‌شود که از متادون در کنار روش های دیگری برای ترک باید استفاده شود. در ادامه به بررسی هریک از این دو مواد به طور جداگانه پرداخته پیامدهای ناشی از این موضوع را نیز توضیح خواهیم داد. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

متادون

متادون خود نوعی مخدر شبه افیونی است که برای ترک اعتیاد به موادی مانند تریاک، شیره، مورفین و هروئین تجویز می‌شود. این دارو هم به شکل قرص موجود است و هم شربت آن نیز تجویز می‌شود. اما مکانیسم عمل آن بدین صورت است که به گیرنده اپیوئیدی مغز متصل شده و در دوران سم زدایی از بروز علائمی مثل دردهای عضلانی، حالت تهوع و استفراغ و… جلوگیری می‌کند. همچنین میل افراد را به مصرف مواد مخدر نیز از بین می‌برد. فراموش نکنید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک مصرف شده و در طول دوره ترک افراد حتما تحت نظر باشند.

هروئین

هروئین نیز یک ماده افیونی قوی محسوب می‌شود که خاصیت اعتیادآوری بالایی دارد. هروئین از مشتقات مورفین است که به طور طبیعی در گیاه خشخاش وجود دارد. اما برای تولید هروئین، خشخاش با مواد دیگری نیز ترکیب می‌شود. این ماده به شکل پودر سفید یا قهوه ای رنگ وجود داشته؛ گاهی نیز سیاه و چسبنده است. همچنین به شکل های مختلفی نیز مصرف می‌شود. برای آشنایی بیشتر با عوارض و علائم اعتیاد به هروئین کلیک کنید.

ترک اعتیاد به هروئین با متادون

با توجه به نکاتی که در مورد هروئین گفته شد؛ باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که اصلا ترک اعتیاد به هروئین با متادون امکانپذیر است و یا خیر! در جواب باید گفت که استفاده از متادون برای ترک اعتیاد به بسیاری از مواد از جمله هروئین موثر است. اما باید عوارض جانبی ناشی از آن مانند شکل گیری یک اعتیاد جدید را نیز در نظر گرفت. این دارو می‌تواند به طور کامل میل افراد را برای مصرف هروئین از بین ببرد. اما افراد باید حتما به دوز تجویزی توسط پزشک خود پایبند بوده و در کنار آن از روش های دیگر نیز برای ترک اعتیاد بهره گیرند. برای کسب اطلاع در زمینه راه های ترک اعتیاد کلیک کنید.

پیامدهای ناشی از مصرف همزمان هروئین و متادون

 

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد مصرف همزمان هروئین و متادون می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در این قسمت به توضیح برخی از آثار جانبی این روش می‌پردازیم.

اختلال در سیستم تنفسی

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که مصرف همزمان هروئین و متادون ایجاد می‌کند؛ اختلال در سیستم تنفسی است. چرا که مواد مخدر افیونی بر بصل النخاع تاثیر گذاشته و منجر به مهار مراکز تنفسی و اختلال در کارکرد آنها می‌شوند. در این حالت اکسیژن رسانی نیز دچار مشکل شده و افراد به بیماری های تنفسی مختلفی مبتلا می‌شوند.

منقبض شدن مردمک چشک

یکی دیگر از پیامدهای مصرف همزمان هروئین و متادون ، انقباض مردمک چشم است. در واقع این می‌تواند نشانه ای از مصرف همزمان این دو ماده نیز باشد. چرا که تشخیص این موضوع برای افراد دشوار است. اما این مورد نشانه ای هشداردهنده است که بدن فرد در شرایط بدی قرار دارد.

اوردوز و مسمومیت

از اصلی ترین عوارض مصرف همزمان هروئین و متادون ، اوردوز و مسمومیت است. افراد برای اینکه به لذت اولیه برسند؛ باید مقدار زیادی از هروئین و متادون را مصرف نمایند و همین موضوع باعث بروز حالاتی مانند اغما و گاها مرگ می‌شود.

سخت تر شدن فرایند ترک اعتیاد

طبیعی است که ترک کردن دو ماده مخدر به طور همزمان کاری بسیار دشوار است. چرا که افراد باید مراحل درمان را دوبار پشت سر بگذارند. همین سختی عاملی بازدارنده برای شروع فرایند ترک اعتیاد بوده و منجر به ناامیدی آنها می‌گردد.

علت مصرف همزمان هروئین و متادون

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت؛ علت مصرف همزمان هروئین و متادون است. زمانی که افراد بتوانند علت اینکار را از بین ببرند و از عوامل محرک دور باشند؛ کمتر احتمال دارد که دوباره اینکار را انجام دهند و ترک کردن نیز برایشان آسان تر خواهد شد.

کسب لذت بیشتر: بعد از مدتی بدن نسبت به مواد مخدر مقاوم شده و دیگر احساس لذت نمی‌کند. از این رو افراد مجبور می‌شوند تا مقدار بیشتری مصرف کرده و یا به سراغ مواد مخدر دیگری بروند.

هیجان طلبی در افراد معتاد: یکی دیگر از دلایل این موضوع این است که افراد معتاد تمایل زیادی برای مصرف مواد مخدر مختلف دارند. از این رو به دلیل روحیه هیجان طلبی به سراغ آنها رفته و گاها گرفتار اعتیاد به آنها می‌شوند.

داشتن باورهای اشتباه در این مورد: داشتن باورهای نادرست و اطلاعات غلط نیز عامل دیگری است که منجر به مصرف همزمان هروئین و متادون می‌شود. برخی از افراد تصور می‌کنند استفاده از متادون خاصیت درمانی داشته و مصرف آن به صورت خودسرانه مشکلی ندارد. از این رو مصرف دو ماده را با یکدیگر آغاز می‌کنند.

ترک اعتیاد و درمان مصرف همزمان هروئین و متادون

 

همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره کردیم؛ مصرف همزمان هروئین و متادون ، فرایند ترک اعتیاد را دشوار می‌کند. اما می‌توان مرحله به مرحله مصرف آنها را متوقف کرده و بر اعتیاد غلبه کرد. افراد برای اینکار باید برای هریک از این دو ماده به طور جداگانه سم زدایی را انجام داده و دوره نقاهت خود را بگذرانند. ترک این دو ماده به طور همزمان و در یک مرحله اصلا امکانپذیر نبوده و به بدن آسیب زیادی وارد می‌کند. از این رو افراد باید در این زمینه حتما با متخصص مشورت کرده و از ترکیبی از دارودرمانی و روان درمانی استفاده نمایند.

سخن پایانی

با اینکه متادون خاصیت درمانی برای اعتیاد دارد؛ اما مصرف همزمان آن با مواد دیگر مانند هروئین بسیار خطرناک بوده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. از این رو حتی برای ترک اعتیاد نیز نباید به طور خودسرانه از این ماده استفاده نمود. افراد در صورت مصرف همزمان هروئین و متادون باید با متخصص مشورت کرده و درمان خود را به صورت اصولی پیش ببرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان هروئین و متادون می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

منبع: مصرف همزمان هروئین و متادون

زمان دندان در آوردن کودک

دندان در آوردن کودک یکی از مراحل دشوار در رشد او است. همواره خانواده ها نگران این مرحله از زندگی نوزاد خود هستند و در این دوران نیز چالش های زیادی را تجربه می‌کنند. خود نوزاد نیز در این مدت درد زیادی را تحمل کرده و دچار کلافگی می‌شود. از این رو والدین باید در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و حتما اقداماتی را بیاموزند. فراموش نکنید که همه دندان های نوزاد یک شبه در نمی‌آیند و تبدیل به لبخندی بی نقص و زیبا برای او نمی‌شوند. این فرایند مدت زمان زیادی به طول انجامیده و در این دوران هم والدین و هم خود کودکان دچار مشکلات زیادی می‌شوند. صحبت کردن با یک مشاور کودک در این مورد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دندان در آوردن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

چگونگی دندان در آوردن کودک

دندان در آوردن کودک به معنی بیرون آمدن جوانه دندان شیری از پوسته لثه است. این جوانه ها در دوران جنین در فک نوزاد شکل گرفته و از چهار ماهگی تا تقریبا یکسالگی بیرون می‌زنند. این دندان ها دائمی نبوده و بعد از مدتی می‌افتند. از طرفی عوامل مختلفی بر سرعت و چگونگی بیرون آمدن دندان ها موثر هستند. همه نوزادان در این زمینه مراحل یکسانی را طی نمی‌کنند.

بلکه آنها با توجه به وراثت و عوامل محیطی دچار تغییرات مختلفی می‌شوند. حتی گاهی ممکن است بعد از گذشت چند هفته بعد از زایمان کودک شروع به دندان در آوردن کند. این اتفاق بسیار نادر است؛ اما خطرناک نیست. از این رو والدین نباید در این دوران دچار استرس و اضطراب زیادی شوند.

زمان دندان در آوردن کودک

 

یکی از مهم ترین مسائلی که در روند رشد کودکان باید به آن توجه داشته باشید؛ زمان دندان در آوردن کودک است. رشد اولین دندان ها تقریبا از چهارماهگی آغاز شده با دندان ها میانی فک پایین آغاز می‌شود. این دندان ها ممکن است در چهارماهگی خود را نشان دهند و یا حتی تا 13 ماهگی نیز بیرون نیایند. پس جای نگرانی نیست. ممکن است سفیدی دندانها از سه ماهگی نیز مشخص باشد؛ اما تا حداقل دوماه بعد این دندان ها بیرون نمی‌آیند.

دندان درنیاوردن کودک تا چه زمانی نگران کننده است؟

همه مادران بعد از مدتی نگران این موضوع می‌شوند که چرا فرزندشان دندان در نمی‌آورد. اگر کودک تا سن 18 ماهگی هیچ دندانی درنیاورده و یا حتی علائم آن را نیز ندارد؛ باید در این مورد نگران شد. در این حالت احتمالا کودک مبتلا به یک بیماری زمینه ای یا اختلال تغذیه ای می‌باشد که حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

مراحل دندان در آوردن کودک

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ همه دندان ها با هم در نمی‌آیند و این فرایند به صورت مرحله ای و با نظمی پیش می‌رود. البته این ترتیب در مورد اکثریت کودکان است. ممکن است برخی از کودکان از این قاعده پیروی نکنند. برای اطلاع از علت انگشت مکیدن نوزاد کلیک نمایید.

✨دو دندان در جلوی فک پایین در 6 تا 10 ماهگی رشد می‌کنند

✨دو دندان جلوی فک بالا بین 8 تا 13 ماهگی رشد می‌کنند

✨دندان های کناری فک پایین و بالا در محدوده 8 تا 16 ماهگی رشد می‌کنند. البته ممکن است دندان های فک پایین کمی سریعتر درآیند.

✨دندان های آسیاب هم در فک پایین و هم در فک بالا در فاصله زمانی بین 13 تا 19 ماهگی رشد می‌کنند

✨دندان های نیشی که در کنار دندان های جانبی هستند نیز در سن 16 تا 23 ماهگی رشد می‌کنند

✨و در نهایت دندان های آسیاب دوم در فک بالا و پایین نیز در 25 تا 33 ماهگی درمی‌آیند.

نشانه های دندان در آوردن کودک

دندان در آوردن کودک با نشانه های واضحی همراه است که والدین را از این بابت مطلع می‌کند. در این دوران نوزاد درد و یا تغییرات جسمانی خود را در این زمینه به شکل های زیر نشان می‌دهد

افزایش بزاق دهان به شکلی که نوزاد قادر به کنترل آن نبوده و مدام از دهانش بیرون می‌ریزد

تحریک پذیر شدن لثه ها

تورم و قرمز شدن لثه ها

کودک تمایل دارد که همه چیز را گاز بگیرد و به لثه های خود بزند. برای اطلاع از دلایل گاز گرفتن در کودک کلیک نمایید.

بی خواب شدن و اختلال در خواب نوزاد

بی قرار شدن نوزاد

در حالت شدید تر نوزاد ممکن است نشانه هایی مثل تب، استفراغ و اسهال را نیز از خود بروز دهد. در این حالت والدین باید نوزاد را به مراکز درمانی ببرند.

پیامدهای دندان در آوردن کودک

دندان در آوردن نوزاد با بروز پیامدهایی نیز همراه است. در این حالت بدن نوزادان ضعیف و آسیب پذیر شده و در معرض مشکلات مختلفی قرار می‌گیرند.

تغییر در خلق و خود

کودکان در این دوران به اصطلاح بداخلاق تر و حساس تر شده و به همین دلیل واکنش هایی را از خود نشان می‌دهند که برای والدین عجیب است. این حالت تنها به دلیل پیامدهای دندان در آوردن کودک بوده و هیچ علت دیگری ندارد. همچنین باید بدانید  که این تغییر خلق، ادامه دار نخواهد بود.

ابتلا به کیست رویشی

همه کودکان مبتلا به نوعی کیست رویشی در حین دندان در آوردن می‌شوند که کاملا طبیعی بوده و بعد از دندان در آوردن از بین می‌رود. اما نوع دیگری از کیست به نام دنتی ژروس وجود دارد که بعد از رویش دندان ها نیز از بین نرفته و نیاز به درمان وجود دارد.

سرماخوردگی

معمولا کودکان دچار به حالتی شبیه به سرماخوردگی می‌شوند. اما این در واقع سرماخوردگی نبوده و به دلیل دندان در آوردن کودک است. اما بهتر است والدین در این شرایط از متخصص کمک بگیرند.

ابتلا به مشکلات گوارشی و معده

ابتلا به سوتغذیه، ریفلاکس معده به صورت مداوم، بی اشتهایی و… نیز از دیگر پیامدهای دندان در آوردن کودک است که سختی های زیادی را برای کودک و خانواده او به همراه می‌آورد.

تسکین درد دندان در آوردن نوازد

در این دوران کودک درد و علائم مختلفی را تجربه می‌کند که کاملا طبیعی هستند و تا پایان دندان درآوردن هم از بین نمی‌روند. اما با استفاده از راه هایی می‌توان این درد را کاهش داده و به نوزاد کمک کرد. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر می‌شود.

دادن خوراکی های جویدنی به نوزاد

دادن غذاهای سرد به او

ماساژ دادن لثه های کودک

مصرف دارو

عوامل موثر در تاخیر دندان در آوردن نوزاد

برخی از عواملی که می‌توانند دندان در آوردن کودک را تحت تاثیر قرار دهند؛ شامل عوامل ارثی و ژنتیکی، تغذیه نامناسب، کمبود ویتامین دی و کم کاری تیروئید است. با جود این مسائل ممکن است کودکان زودتر یا دیرتر از موعد دندان درآورند.

مراقبت های بعد از دندادن در آوردن

 

زمانی که مراحل دندان در آوردن کودک به پایان رسید؛ باید برای حفظ سلامت دهان و دندان به آنها کمک کرده و آموزش هایی را نیز به آنها بدهید.

مصرف کربوهیدرات را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کاهش دهید

در روز دو بار دندان های کودک را به آرامی بشوئید

تا شش سالگی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به او آموزش دهید

بعد از هربار شیر یا غذا خوردن اطراف دهان کودک را نیز تمیز کنید

سخن پایانی

دندان در آوردن کودک یک چالش بزرگ برای والدین محسوب می‌شود. اما باید بدانید که این دوران موقت بوده و به زودی علائم کودک برطرف می‌شود. تنها باید در این دوران نشانه های کودک را زیرنظر داشته و در صورت بروز نشانه های غیرعادی و یا تشدید علائم دیگر از پزشک متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دندان در آوردن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

منبع: دندان در آوردن کودک

علت مصرف همزمان شیشه و حشیش

مصرف همزمان شیشه و حشیش می‌تواند افراد را در معرض خطرات زیادی قرار دهد. با اینکه افراد به دلیل کسب لذت بیشتر اینکار را انجام می‌دهند؛ اما این موضوع نه تنها تاثیر مثبتی ندارد؛ بلکه بسیار خطرناک نیز هست. با اینکه این مخدر تداخلی با یکدیگر ندارند؛ اما مصرف آنها به طور همزمان، بعد از مدتی مشکل آفرین شده و بر سلامت روانی و جسمانی افراد تاثیر می‌گذارد. در افراد معتاد بسیار شاهد این موضوع هستیم که با وجود اعتیاد به یک ماده افراد تمای دارند که از مواد دیگر نیز مصرف نمایند. به دلیل اینکه اطلاعات نادرستی هم در این زمینه دارند؛ برای هیجان خواهی اینکار را انجام می‌دهند. اما به هرحال اینکار تاثیر خود را بر افراد خواهد داشت. از این رو باید در این مورد حتما با یک مشاور مشورت کرده و برای درمان اقدام نمایند. برای دریافت مشاوره مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان شیشه و حشیش می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

مصرف همزمان شیشه و حشیش

علاوه بر مصرف همزمان شیشه و حشیش افراد ممکن است مواد دیگری را نیز با یکدیگر مصرف نمایند. این موضوع به دلایل مختلفی اتفاق افتاده و پیامدهای مختلفی نیز برای آنها دارد. از طرفی تشخیص این افراد و کمک کردن به آنها نیز کار دشواری است. چرا که نشانه های اعتیاد به مواد مختلف، مشابه بوده و افراد عادی نمی‌توانند این موضوع را به راحتی تشخیص دهند. از این رو باید در این زمینه افراد را به مراجعه به متخصص تشویق کرده و یا از تست های اعتیاد استفاده نمود. با استفاده از تست های اعتیاد نیز می‌توان به این موضوع پی برد که فرد در حال مصرف چند ماده مختلف است. از این رو افراد بهتر است حتما در این مورد از متخصص کمک بگیرند. برای اطلاع از دلایل اعتیاد به چند ماده کلیک نمایید.

شیشه

در ابتدا بهتر است هریک از مواد را به طور جداگانه بشناسیم و سپس به بررسی مشکلات ناشی از مصرف همزمان شیشه و حشیش بپردازیم. شیشه یک ماده مخدر صنعتی است که از گروه محرک هاست. این ماده با نام های دیگری مثل گلس یا کریستال نیز شناخته می‌شود. مصرف این ماده خواب افراد را به شدت کاهش داده و منجر به افزایش انرژی در آنها می‌شود. از این رو آمار مصرف آن در میان دانشجویان و یا افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند؛ بیشتر است. حتی بسیاری از داروهای لاغری هم حاوی شیشه هستند و به همین دلیل ممکن است افراد به طور ناخودآگاه مبتلا به اعتیاد گردند. برای آشنایی بیشتر با عوارض اعتیاد به شیشه کلیک کنید.

حشیش

حشقرار یش ماده مخدر سنتی و بسیار قدیمی است. همچنین به شکل های مختلفی نیز مصرف می‌شود. این ماده از شیره گیاه شاهدانه تولید شده و به دلیل خاصیت توهم زایی، خاصیت اعتیادآوری بالایی دارد. متاسفانه بیشتر افرادی که مشتقات حشیش استفاده می‌کنند؛ جوانان می‌باشند. اعتیاد به این ماده، افراد را در معرض اعتیاد به مواد دیگر مانند شیشه هم قرار می‌دهد. از این رو بهتر است خانواده ها در صورت اطلاع از مصرف حشیش توسط اعضا، فورا برای درمان و ترک اعتیاد اقدام نمایند. برای اطلاع از دلایل اعتیاد به حشیش کلیک نمایید.

علت مصرف همزمان شیشه و حشیش

 

موضوع دیگری که باید در مورد مصرف همزمان شیشه و حشیش به آن پرداخته شود؛ علت اینکار است. گاهی افراد خودشان هم نمی‌دانند که چرا به مصرف مواد مخدر مختلف، به این اندازه تمایل دارند. در این بخش برخی از دلایل این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

?مصرف هریک از ماده های شیشه و حشیش به طور جداگانه بعد از مدتی لذت خود را برای افراد از دست می‌دهد. در واقع سیستم پاداش مغز به این ماده ها عادت کرده و دیگر منجر به لذت نمی‌شود. افراد باید هربار مقدار بیشتری از این مواد را مصرف کنند تا به لذت اولیه دست یابند. از این رو بعد از مدتی برای اینکه دوباره احساس لذت و سرخوشی را امتحان کنند؛ به سراغ مصرف دیگر مواد مخدر می‌روند.

?یکی دیگر از دلایل این موضوع، تمایل این افراد به سمت مصرف مواد مخدر مختلف و روحیه هیجان طلبی آنان است. افراد معتاد بعد از مدتی به طور کلی قدرت اراده و تصمیم گیری خود را در زمینه های مختلف از دست می‌دهند. از این رو نمی‌توانند در مقابل مصرف مواد دیگر نیز مقاومت کرده و تمایل دارند تا مواد دیگر را نیز امتحان کنند.

?از آنجایی که حشیش در مقایسه با شیشه قدرت تاثیرگذاری کمتری دارد؛ افراد مصرف حشیش را تفریحی دانسته و وابستگی به آن را جدی نمی‌گیرند. در واقع تصور نمی‌کنند که حشیش نیز مانند شیشه بتواند آنها را وابسته خود کند. از این رو مصرف آن را همزمان با شیشه آغاز کرده و ادامه می‌دهند.

پیامدهای ناشی از مصرف همزمان شیشه و حشیش

 

مصرف همزمان شیشه و حشیش با اینکه در ابتدا می‌تواند لذت زیادی برای افراد ایجاد کند؛ اما با گذشت مدت زمان کوتاهی افراد پیامدهای ناشی از اینکار را تجربه می‌کنند. طبیعی است که ترک کردن دو مواد مخدر دشوار تر از یک ماده است. از این رو طولانی و طاقت فرسا شدن فرایند ترک اعتیاد خود یکی از مشکلات اصلی این موضوع است. از طرفی پیامدهای جسمانی زیادی مانند اختلال در خواب و اشتها، مشکلات قلبی و تنفسی، مشکلات مغزی و… در انتظار افراد خواهد بود.

یکی دیگر عوارض جبران ناپذیر مصرف همزمان شیشه و حشیش ، بالارفتن احتمال اوردوز و مسمومیت است. اوردوز با نشانه هایی مثل تنگی نفس، سرگیجه، بی حالی آغاز شده و در نهایت به کما و حتی مرگ منجر می‌شود.

روش های ترک مصرف همزمان شیشه و حشیش

با اینکه با وجود مصرف همزمان شیشه و حشیش فرایند ترک اعتیاد طولانی می‌شود؛ اما غیرممکن نیست. در مورد ترک اعتیاد به این دو ماده این نکته را فراموش نکنید که مصرف هریک از این مواد به طور جداگانه افراد را از نظر روانی و جسمانی در شرایط سختی قرار می‌دهد. از این رو بهتر است افراد برای انجام اینکار حتما از کلینیک ها بستری شده و یا در خانه تحت نظر پزشک و روانشناس باشند.

بعد از اینکه از اعتیاد فرد به این دو ماده اطمینان حاصل کردید؛ حتما برای درمان اقدام کرده در کنار آنها باشید. معمولا مصرف هر دو ماده به طور همزمان قطع نمی‌شود؛ چرا که اینکار فشار زیادی را به افراد وارد می‌کند. اما افراد باید برای هر دو ماده دوره سم زدایی را طی کرده و بازپروری شوند.  در هریک از مراحل ترک افراد حتما باید از متخصصین این حوزه کمک دریافت کنند.

سخن پایانی

از آنجایی که هریک از دو ماده شیشه و گل به تنهایی خطرناک بوده و مواد مخدرهای قوی محسوب می‌شوند؛ در صورت اعتیاد افراد به آنها باید با حساسیت بسیار زیادی عمل کرد. طبیعی است که خود فرد در این مورد انکار داشته و برای ترک اعتیاد همکاری نکند. اما باید در مورد خطرات ناشی از مصرف همزمان شیشه و حشیش او را آگاه کرده و با کمک پزشک و روانشناس به او کمک کنید تا این دوران را پشت سر بگذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف همزمان شیشه و حشیش می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

1. چرا برخی از افراد به دنبال مصرف همزمان شیشه و حشیش هستند؟

دلایلی مثل تجربه لذت بیشتر و یا جایگزین کردن حشیش به‌جای شیشه به دلیل کاهش تولید و افزایش قیمت شیشه ازجمله مهم‌ترین دلایل استفاده همزمان از این دو ماده است.

2. استفاده همزمان از شیشه و حشیش چه عوارضی دارد؟

استفاده از این دو ماده می‌تواند خطر افزایش مصرف و مسمومیت دارویی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این بروز آسیب‌های فیزیولوژیکی در مغز و مشکل شدن فرایند ترم ازجمله دیگر عوارض این مسئله هستند.

3. آیا اعتیاد به شیشه و حشیش قابل درمان است؟

بله؛ بااین‌حال به دلیل پیچیدگی درمان در مصرف همزمان بیش از یک ماده بهتر است که برای درمان به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنید تا شرایط جسمی فرد توسط متخصصین تحت کنترل باشد و همچنین بهتر است از قطع ناگهانی مصرف خودداری شود.

 

منبع: مصرف همزمان شیشه و حشیش